Innovatív járattesztre invitállak benneteket, 13.10 LT-kor felszállunk a LH418-as járatát teljesítő egyik Boeing 747-8i Jumbóval, hogy kipróbáljuk a vadonatúj premium economy osztályt, amelyre december 10-i indulástól lehet jegyeket foglalni. A premier út a Dulles nemzetközi repülőtérre vezet (IAD) Washington D. C. mellé, s mivel a gépen FlyNet is működik, természetesen, mindent közvetítek majd, ami említésre érdemes. Addig is, nézzétek meg, innen fogom tolni az elkövetkező kilenc órában.
Valami nagyon klassz dolgot kapnak karácsonyra a szlovákok. ÉS mi magyarok is, hogy az osztrák barátainkat ki ne felejtsük.
December hatodikán nem sokkal dél után leszáll a pozsonyi (BTS) Stefanek repülőtéren a FylDubai Boeing 737-ese. A légitársaság, amely az arab világban a diszkont repülést jelenti (Pedig a szolgáltatás messze nem low-cost, ráadásul a World Central reptérre tavaly október óta repül például a Wizz Air is) a Dubai Internationalról hetente kétszer repül Pozsonyba.
Ma 95 éves a KLM. A Holland Királyi Légitársaság különlegessége, hogy 95 éve ezen a néven repülnek. A dizájn, a gépek külseje persze változott, de a hollandok lazasága és repülés iránti elkötelezettsége semmit. A KLM behálózza a világot, szinte mindenhová elrepülhetünk velük, az amszterdami Schiphol reptér pedig az egyik legotthonosabb, könnyebben kezelhető légikikötő a világon. Betűk helyett, nézd ezt a videót! Mindent elmond. (Katt a Twitter linkre, aztán a youTube!)
(Koninklijke Luchtvaart Maatschappij) holland királyi légitársaságot, amely a világ legrégebbi olyan légitársasága, amely alapításkori nevét viseli most is.
Az Albert Plesman által alapított társaság első kereskedelmi repülése 1920. május 20-án volt London-Croydon repülőtere és Amsterdam között egy bérelt De Haviland DH16-ossal, amellyel újságokat és két brit újságírót szállítottak. Abban az évben a KLM 220 utast szállított.
Az első interkontinentális járatukat 1924. október elsején teljesítették Amszterdam és a holland gyarmat Batavia (mai nevén Jakarta) között egy Fokker F-VIII-assal, de menetrend szerinti járatként csak 1929-ben kezdték üzemeltetni. A távot 12 nap alatt tette meg a Fokker 18 repülőtér, köztük Budapest érintésével, a második világháborúig ez volt a világ leghosszabb repülőútvonala. Az első transzatlanti járatot 1934-ben indították a karib-tengeri Curacaóba.
A második világháborúban elfoglalták Hollandiát, a KLM ekkor nem repült, a világháború befejeztével pedig azonnal hozzáláttak a járathálózat újbóli felépítéséhez: 1946-ban első európai légitársaságként indítottak járatot New Yorkba.
1950-re a KLM utasainak száma meghaladta a 350 ezret, de a jetkorszak beköszöntével a légi cég veszteségessé vált, ezért át kellett szervezni a társaságot, 1966-ra pedig az akkori többségi tulajdonos kormány kisebbségi tulajdonos lett. A 70-es évek elején egy Boeing 747-200-as forgalomba állításával indult meg a széles törzsű gépek elterjedése a flottában.
A KLM 1980-ban már közel 10 millió utast szállított, az európai légi piac liberalizációja és a további terjeszkedés hatására ez a szám 1990-re 16 millióra nőtt. A 90-es években a KLM több légitársaságban is részesedést szerzett és 1998-ra minden részvényét megszerzett a kormánytól.
Költségcsökkentési okokból 2003 szeptemberében bejelentették, hogy egyesülnek a francia Air France-szal, de mindkét légitársaság megtartotta saját arculatát és nevét. A lépést az unió és az USA illetékes minisztériumai 2004-ben engedélyezték.
A holland légitársaság ma mintegy 120 gépes flottával 136 célállomásra repül, a 2013-as évet 349 millió eurós mínusszal zártak 25,5 milliárd eurós árbevétel mellett.
A Koninklijke Luchtvaart Maatschappij-t Albert Plesman alapította, első kereskedelmi járatát London-Croydon és Amsterdam között teljesítette egy (bérelt) De Haviland DH16-ossal. Az első évi utasforgalom 220 fő volt. Az első interkontinentális járatukat 1924. október elsején teljesítették Amszterdam és Batavia (mai nevén Jakarta) között egy Fokker F-VIII-assal, de menetrend szerinti járatként csak 1929-ben kezdték üzemeltetni. A távot 12 nap alatt tette meg a Fokker, s érintette Budapestet is. A második világháborúig ez volt a világ leghosszabb repülőútvonala. Az első transzatlanti járatot 1934-ben indították a karib-tengeri Curacaóba. Igazi innovátorként 1946-ban első európai légitársaságként indítottak járatot New Yorkba. A 70-es évek elején egy Boeing 747-200-as forgalomba állításával indult meg a széles törzsű gépek elterjedése a flottában.
A holland légitársaság ma mintegy 120 gépes flottával 136 célállomásra repül, 2013-ban 349 millió eurósveszteséggel zártak, 25,5 milliárd eurós árbevétel mellett.
Speciális menetrendet publikált pár perce a Lufthansa, amely szerint a holnapra tervezett pilótasztrájk ellenére a Frankfurtból induló interkontinentális járatok több, mint fele repül majd. Sok törölt járat van, javarészt transzatlanti, Indiába és Japán induló járatok, és járatpárjuk vissza. , A Vereinigung Cockpit (VC) pilótaszakszervezet azért szervezett sztrájkot, mert a légitársaság a tervezett interkontinentális fapados járatait a Private Air alá kívánja szervezni. A légitársaság elnézést kér az utasoktól, és arra kér mindenkit: ellenőrizze a foglalását és a járatait a www.lh.com oldalon.
Minthogy jön Budapestre az Emirates, a világ egyik legjobb légitársasága, egy ikonikus fuvarozó, (EK111/EK112), egyre többen lesznek tagjai a SkyWards törzsutasprogramjuknak. E törzsutasprogramnak egy igen érdekes tulajdonsága, hogy elég széleskörűen válogatja meg partnereit, így például a low cost légitársaságok köreiből is. Európában elsőként az Easyjet-tel közösködnek, abban az értelemben legalábbis, hogy 7500 ponttól adnak egy Easy szegmenst. Szerény számításaim szerint egy Európa-Ausztrália jeggyel már ki is jön egy átlag európai retúrjegy.
Jahogy: egyébként az ausztrál és az ázsiai Jetstar náluk olyan partner, amelynek járatain pontot is lehet gyűjteni (ami mondjuk nem akkora csoda, hiszen a Jetstar annak a Qantasnak a leánya, amelyik az Emirates legfontosabb partnere lett Ausztrália felé), de lehet gyűjteni az amerikai JetBlue-n is, ami pedig Lufthansa rokonsági jegyeket mutat... Kíváncsi leszek, mikor lehet majd Ryanair vagy Wizz jegyeket venni Emirates mérföldekből...
Ez most egy rövid és hatékony poszt lesz. Ha a Vodafone Red csomagok bármelyikére fizetsz elő, s az USA vagyKanada felé vezet az utad a közeljövőben, akkor a British Airways árait nézegesd bőszen, mert kapsz belőle 20 százalék kedvezményt. Mindezt úgy veheted igénybe, hogy felhívod a Vodafone ügyfélszolgálatát és a Red asszisztensedtől kapsz egy egyedi kuponkódot, amit a British Airways oldalán vehetsz igénybe. A kedvezményt minden árból megkapod, 2015 április végéig érvényes. A kedvezmény kiterjed a British Airways partner-járatait választókra, így az American Airlines, a Finnair, az Iberia, vagy az Open Skies utasaira is.
Tudom, a légitársaság-megítélés egyrészt érzelmi, másrészt rossz tapasztalat kérdése, de én bevallom: szeretem a Britisht. A londoni Terminal5 kifejezetten könnyen kezelhető és menő, mondjuk, kár, hogy a budapesti járatokat jó ideje downgrade-lték a Terminal3-ra, így kicsit hosszabb az átszállás.
Szuperjumbó, Dreamliner: Ha Washington Dulles vagy Los Angeles felé repülsz a Heathrow-ról, akkor A380-assal mehetsz, ha New York az úticélod, akkor repülj inkább Newark-ra (EWR), mert oda járnak már Dreamlinerrel is. A BA-nek amúgy elég jó a törzsutasprogramja.
Hogy miért e promóció? Mert a Vodafone ügyfelei szeptember elsejétől az Európa Napijegy konstrukciót az USA-ban is használhatják, így napi 990 Ft-os költség mellett a hazai árakon, a hazai adatforgalmi keret terhére használhatják a mobilnetet 2015. január 31-ig. Vagyis, egy átlagos amerikai hamburger áránál is kevesebbe kerül, hogy online maradj.
Kétszáz repülőt rendelt az ír Ryanair az amerikai Boeingtől. A Boeing 737MAX 200 tipusú (a 737-esek új generációja) gépek listaáron 22 milliárd dollárba kerülnek, a mennyiségi kedvezményt nem közölték a cégek, így csak sejthető, hogy az tetemes, hiszen ez a valaha leadott legnagyobb Boeing rendelés - legalábbis európai légitársaságtól. Ilyenek lesznek a madárkák. Szépek...
A repülőkön 197 hely lesz, több, mint a jelenleg repülő 737-eseken, új, vékony székekkel szerelik fel őket, így kissé nő majd a lábtér is, 30 inch fölé. Az új Boeing Sky Interior pedig kellemesebb utazást tesz lehetővé - amihez persze a Ryanair is kell, például el kellene érni azt, hogy ne kiabáljanak bele az utaskísérők a hangosbemondóba félóránként valamit, amikor sorsjegyet, elektromos cigit, ételt, italt, transzferszolgáltatást és még ki tudja mást akarnak eladni.
A hatalmas MAX flotta révén a járatok üzemanyag-költsége 18, míg zajszennyezése negyven százalékkal csökken. A 2019-2024 között leszállítandó gépekkel a tervek szerint már 520 gép fölé nő a jelenlegi, 303 repülőt számláló flotta. A nemes egyszerűséggel gamechanger-nek elnevezett géptípus megrendelését (100 fix, 100 opció) egy nappal azelőtt adták le, hogy a Boeing elkezdi átadni annak a 180 gépes rendelésnek az első példányát, amit 2019-ig szállítanak le a Ryanairnek. Ezekkel a jelenlegi 303-ról 420-ra nő a flotta, lehetővé téve azt, hogy visszaadjanak pár lízingelt madarat, majd 520 fölé nőhet a méret, ha 2019 és 2024 között leszállítják a most megrendelt repülőket. Tíz év múlva egyébként a Ryanair terveiben az szerepel, hogy a mostani 82-ről 150 millió fölé nő az általuk szállított utasok száma.
A Singapore Airlines megkapta a szükséges jóváhagyásokat ahhoz, hogy Airbus A380-as szuperjumbóval repüljön Szingapúr Changi reptere és Auckland között. Ebben az a jó hír, hogy FRA, LON, CDG, ZRH átszállással úgy repülhetünk Aucklandbe, hogy mindkét hosszú szakaszt a szuperjumbóval tesszük meg. Ami nem rossz, hiszen az A380 kényelmesebb és csendesebb, mint bármelyik másik gép, vagyis jobban pihenhetünk, miközben éjszaka repülünk, s az SQ fedélzetén még az ellátás is pazar.
A 471 üléses (van 409 üléses konfiguráció is, amelyen a felső fedélzeten csak business ülések vannak) repülőgépekkel jövő nyárig közlekednek az Új-Zéland legnépszerűbb célállomásának számító légikikötőbe, amikor is a jelenlegi tervek szerint visszaváltanak Boeing 777-300-ra. Az SQ285 SIN-ből 20.50-kor indul AKL idő szerint 11.45-kor száll le, a következő nap természetesen. Visszafelé az SQ286 Auckland-ből 13.30-kor indul, és 19.00-kor érkezik Szingapúrba.
A Star Alliance tag légitársaságnak van még heti öt B777-200-as géppel üzemeltetett járata Aucklandba, sőt szintén B777-200ER jár naponta Christchurch-be. A SIA jelenleg a következő városokba repül szuperjumbóval: Peking, Frankfurt, London, Los Angeles, Melbourne (Oktober 25-ig), Mumbai, Delhi, New York, Párizs, Sanghaj, Sydney, Tokió Narita és Zürich
Alapesetben elég erőltetettnek tűnhet, ha egy repülős blog futóversenyt népszerűsít, még akkor is, ha az írója télen nyáron felhúzza a futócipőjét hetente két-három alkalommal, s még akkor is, ha minden repülőútján felvisz a kézipoggyászában egy futócipőt - leszámítva azon alkalmakat, amikor reggel száll fel, éjszaka landol.
Azonban ha a világ egyik legkülönlegesebb futóélményéről van szó, amelyik szorosan kapcsolódik az aviatikához, kivételt tehetek. 2014. szeptember 6.-án ugyanis Budapesten rendezik meg BUD Runway Run-t. Tavaly rendezték meg először Európa egyetlen olyan futószeánszát, amelyet egy működő repülőtéren tartottak, méghozzá jótékonysági céllal - nevezési díjak helyett ugyanis adományokat gyűjtöttek a szervezők, az összegyűlt pénzt pedig hátrányos helyzetű fiatalok sportolási lehetőségeire fordították. Ilyen volt. Gyönyörű idő, megismételhetetlen kilométerek, repülők, reptérbeton. Mi kell még egy remek szombathoz?
Van egy Wizz Air járat, ami akkora turbulenciába került két hete, hogy megsérült két utaskísérő és egy utas. Egy utas levele nyomán - aki roppantul erősen panaszolja, hogy a légitársaság nem adott ki közleményt az esetről és így az ő ijedtségével nem volt tele a média - most Origótól Indexig mindenki ezzel foglalkozik. Az olvasó sikeresen tévesztette meg az ál-szakszerűségnek tetsző nettó baromságaival, mint például "élesen balra, szárnyakkal vertikálisan lefelé, majd pár másodperccel később jobbra kezdett zuhanni" vagy épp "a tárgyak és az italok a gép mennyezetére tapadtak" a kollégáimat, hogy mindenki felkapta a sztorit, pedig, egy 13 napos esemény aligha hír. Igaz, minden félelmetes repülős eset hír, különösen magyar érintettség esetén, meg mostanában, amikor egymást érik a légikatasztrófák. (Az utas levelét, aki traumatizáltan hagyta el a gépet, odacopyzom a végére, a tanulság miatt, amit mindenki jól levonhat magának.)
Van azonban itt néhány dolog, amit az eset kapcsán érdemes leszögezni.
Röviddel ezelőtt jelentették be Dubaiban, hogy az Emirates Airline naponta közlekedő menetrendszerinti járatot indít Budapest és Dubai között. Az október 27.-én startoló légi összeköttetés révén rövid átszállási idők mellett érhető el Ázsia, a Közel-kelet és Ausztrália több városa, de akár Rió és Buenos ires is. A járatot az első pillanattól nagy befogadóképességű, széles törzsű Airbus A330-as repülőgépekkel üzemelteti a légitársaság, amelynek logója a foci-vb reklámtábláiról is ismerős lehet. Az EK111 járat EK111 08.20-kor indul Dubaiból, majd 11.35-kor landol Budapesten, míg visszafelé az EK112 közlekedik, 15.05-kor száll fel és 23.30-kor érkezik a Dubai International repülőtérre.
Felkeltette az érdeklődésemet a Brussels Airlines business osztálya, mert több ismerősöm is repült velük hosszútávot a közelmúltban, s igen elismerő szavakkal nyilatkoztak róla. A Brussels business class-t két éve újították fel, s a légitársaság összes Airbus A330-asán ugyanazt a szolgáltatást nyújtja. Több ismerősöm mondta az utóbbi időben, hogy brussels business-en simán versenyez az európai nagyokkal, sőt, talán még jobban is megéri velük menni, mert kicsi a business kabin, jobban tudnak figyelni az utasra a fedélzeten. Most ráadásul elég jó árak is vannak Amerika és Afrika felé!
Nemcsak Kobe Bryant és Lionel Messi jogosult a különleges kiszolgálásra a Turkish Airlines gépein és a váróiban, azoknak is juttat valami extrát a török légitársaság, akik Budapestről utaznak Business osztályon. Az extrát ez esetben értsük szó szerint: a Turkish Airlines business szolgáltatása ugyanis elég átlag feletti, az egyik legmenőbb váró a kontinensen, a legtöbb gépen full flat bed ülések, s kiváló fedélzeti étkeztetés...
A Turkish Airlines business-osztályú utasai mától már onnan érezhetik a törődést, hogy autóikkal kiérnek a reptérre. Minden business osztályú jeggyel rendelkező Turkish-utas 4 napig ingyen parkolhat a terminálhoz legközelebb eső parkolóban, ahonnan csak fel kell sétálni az induláshoz. A Budapest Airport és a Turkish Airlines közös promóciója vállaltan az üzleti utazókat veszi célba, akik átlagban 2-3 napos utakra mennek a cégük megbízásából. Az elmúlt időben dinamikusan fejlődnek a magyar-török gazdasági kapcsolatok, amit közvetve az is jelez, hogy a légitársaság járatai különösen magas telítettséggel repülnek Budapest és Isztambul, Törökország kereskedelmi központja között. (Ahogy a Wizz járatai is nagyon mennek, s most indul a nyáron a Pegasus is.)
Még egy Wizz Air vonatkozású hír mára: nagy valószínűséggel a diszkont légitársaság ősszel bezárja a bakui járatot. A keleti nyitás jegyében alighanem egy másik célállomást szemelnek majd ki maguknak. Aki figyeli a foglalási rendszereket és rendszeresen monitorozza az árakat, annak nemcsak az tűnhetett fel, hogy Baku esetében elég olcsók a jegyek (ami rendszerint két dolgot jelent: vagy alacsony a járatok foglaltsága, vagy pedig drágábban nem kelnek el a jegyek, azaz, nem elég nagy az érdeklődés), hanem azt is, hogy BUDapestről október 24.-e után nem indul járat. Megkérdeztem hát a Wizz Air kommunikációs vezetőjét, mi a helyzet, aki annyit közölt, hogy jelenleg tárgyalnak a hatóságokkal arról, hogy a téli menetrendben is üzemelhessen a járat. Vagyis, a légitársaság részéről a szándék megvan, de jogi- vagy egyéb szempontból még nincs megállapodás a légitársaság és az azeri hatóságok között. Tekintve, hogy a légügyi egyezmény él, s legutóbb azt közölték, hogy az azeri légitársaság nem gondolkodik budapesti járatban, vélhetően az lehet a háttérben, hogy a Wizz Air és az azeriek nincsenek megállapodva a járat után fizetendő illetékekről és díjakról. Ami ugye a Wizz esetében mindig kulcskérdés. Reméljük, lesz megegyezés, mindenesetre, aki még azeri kirándulást tervez, az menjen október vége előtt!
Ötven géphez ért a Wizz. Nem, nem a flottában, ott már 52 madárka repül, hanem ötven gépet adtak már át a cégnek Toulouseban. A HA-LYE tegnap időben, még világosban szállt fel, miután megvolt az ünnepélyes átadás, s a cég, valamint a hatóság munkatársai felcipelték a fedélzetre a gép csaknem fél mázsát nyomó dokumentációját.