Minden, ami a repülésben prémium!

Egek Ura

Lufthansa Premium Economy - take off soon!

2014. október 08. - frequentflyer

Innovatív járattesztre invitállak benneteket, 13.10 LT-kor felszállunk a LH418-as járatát teljesítő egyik Boeing 747-8i Jumbóval, hogy kipróbáljuk a vadonatúj premium economy osztályt, amelyre december 10-i indulástól lehet jegyeket foglalni. A premier út a Dulles nemzetközi repülőtérre vezet (IAD) Washington D. C. mellé, s mivel a gépen FlyNet is működik, természetesen, mindent közvetítek majd, ami említésre érdemes. Addig is, nézzétek meg, innen fogom tolni az elkövetkező kilenc órában.

Pozsony - Dubai: FlyDubai mikulásra!

Valami nagyon klassz dolgot kapnak karácsonyra a szlovákok. ÉS mi magyarok is, hogy az osztrák barátainkat ki ne felejtsük.

December hatodikán nem sokkal dél után leszáll a pozsonyi (BTS) Stefanek repülőtéren a FylDubai Boeing 737-ese. A légitársaság, amely az arab világban a diszkont repülést jelenti (Pedig a szolgáltatás messze nem low-cost, ráadásul a World Central reptérre tavaly október óta repül például a Wizz Air is) a Dubai Internationalról hetente kétszer repül Pozsonyba.

Tovább

Ma 95 éves a KLM – amikor az öregség szépít

Ma 95 éves a KLM. A Holland Királyi Légitársaság különlegessége, hogy 95 éve ezen a néven repülnek. A dizájn, a gépek külseje persze változott, de a hollandok lazasága és repülés iránti elkötelezettsége semmit. A KLM behálózza a világot, szinte mindenhová elrepülhetünk velük, az amszterdami Schiphol reptér pedig az egyik legotthonosabb, könnyebben kezelhető légikikötő a világon. Betűk helyett, nézd ezt a videót! Mindent elmond. (Katt a Twitter linkre, aztán a youTube!)

 

 

(Koninklijke Luchtvaart Maatschappij) holland királyi légitársaságot, amely a világ legrégebbi olyan légitársasága, amely alapításkori nevét viseli most is.
Az Albert Plesman által alapított társaság első kereskedelmi repülése 1920. május 20-án volt London-Croydon repülőtere és Amsterdam között egy bérelt De Haviland DH16-ossal, amellyel újságokat és két brit újságírót szállítottak. Abban az évben a KLM 220 utast szállított.
Az első interkontinentális járatukat 1924. október elsején teljesítették Amszterdam és a holland gyarmat Batavia (mai nevén Jakarta) között egy Fokker F-VIII-assal, de menetrend szerinti járatként csak 1929-ben kezdték üzemeltetni. A távot 12 nap alatt tette meg a Fokker 18 repülőtér, köztük Budapest érintésével, a második világháborúig ez volt a világ leghosszabb repülőútvonala. Az első transzatlanti járatot 1934-ben indították a karib-tengeri Curacaóba.
A második világháborúban elfoglalták Hollandiát, a KLM ekkor nem repült, a világháború befejeztével pedig azonnal hozzáláttak a járathálózat újbóli felépítéséhez: 1946-ban első európai légitársaságként indítottak járatot New Yorkba.
1950-re a KLM utasainak száma meghaladta a 350 ezret, de a jetkorszak beköszöntével a légi cég veszteségessé vált, ezért át kellett szervezni a társaságot, 1966-ra pedig az akkori többségi tulajdonos kormány kisebbségi tulajdonos lett. A 70-es évek elején egy Boeing 747-200-as forgalomba állításával indult meg a széles törzsű gépek elterjedése a flottában.

A KLM 1980-ban már közel 10 millió utast szállított, az európai légi piac liberalizációja és a további terjeszkedés hatására ez a szám 1990-re 16 millióra nőtt. A 90-es években a KLM több légitársaságban is részesedést szerzett és 1998-ra minden részvényét megszerzett a kormánytól.
Költségcsökkentési okokból 2003 szeptemberében bejelentették, hogy egyesülnek a francia Air France-szal, de mindkét légitársaság megtartotta saját arculatát és nevét. A lépést az unió és az USA illetékes minisztériumai 2004-ben engedélyezték.
A holland légitársaság ma mintegy 120 gépes flottával 136 célállomásra repül, a 2013-as évet 349 millió eurós mínusszal zártak 25,5 milliárd eurós árbevétel mellett.

A Koninklijke Luchtvaart Maatschappij-t Albert Plesman alapította, első kereskedelmi járatát London-Croydon és Amsterdam között teljesítette egy (bérelt) De Haviland DH16-ossal. Az első évi utasforgalom 220 fő volt. Az első interkontinentális járatukat 1924. október elsején teljesítették Amszterdam és Batavia (mai nevén Jakarta) között egy Fokker F-VIII-assal, de menetrend szerinti járatként csak 1929-ben kezdték üzemeltetni. A távot 12 nap alatt tette meg a Fokker, s érintette Budapestet is. A második világháborúig ez volt a világ leghosszabb repülőútvonala. Az első transzatlanti járatot 1934-ben indították a karib-tengeri Curacaóba. Igazi innovátorként 1946-ban első európai légitársaságként indítottak járatot New Yorkba. A 70-es évek elején egy Boeing 747-200-as forgalomba állításával indult meg a széles törzsű gépek elterjedése a flottában.


A holland légitársaság ma mintegy 120 gépes flottával 136 célállomásra repül, 2013-ban 349 millió eurósveszteséggel zártak, 25,5 milliárd eurós árbevétel mellett.

 

Lufthansa sztrájk holnap! Itt vannak a részletek!

Speciális menetrendet publikált pár perce a Lufthansa, amely szerint a holnapra tervezett pilótasztrájk ellenére a Frankfurtból induló interkontinentális járatok több, mint fele repül majd. Sok törölt járat van, javarészt transzatlanti, Indiába  és Japán induló járatok, és járatpárjuk vissza. , A Vereinigung Cockpit (VC) pilótaszakszervezet azért szervezett sztrájkot, mert a légitársaság a tervezett interkontinentális fapados járatait a Private Air alá kívánja szervezni. A légitársaság elnézést kér az utasoktól, és arra kér mindenkit: ellenőrizze a foglalását és a járatait a www.lh.com oldalon.

Tovább

Fapad-prémium flört: Emirates mérföldekkel foglalhatsz az Easyjetre

Minthogy jön Budapestre az Emirates, a világ egyik legjobb légitársasága, egy ikonikus fuvarozó,  (EK111/EK112), egyre többen lesznek tagjai a SkyWards törzsutasprogramjuknak. E törzsutasprogramnak egy igen érdekes tulajdonsága, hogy elég széleskörűen válogatja meg partnereit, így például a low cost légitársaságok köreiből is. Európában elsőként az Easyjet-tel közösködnek, abban az értelemben legalábbis, hogy 7500 ponttól adnak egy Easy szegmenst. Szerény számításaim szerint egy Európa-Ausztrália jeggyel már ki is jön egy átlag európai retúrjegy.

Jahogy: egyébként az ausztrál és az ázsiai Jetstar náluk olyan partner, amelynek járatain pontot is lehet gyűjteni (ami mondjuk nem akkora csoda, hiszen a Jetstar annak a Qantasnak a leánya, amelyik az Emirates legfontosabb partnere lett Ausztrália felé), de lehet gyűjteni az amerikai JetBlue-n is, ami pedig Lufthansa rokonsági jegyeket mutat... Kíváncsi leszek, mikor lehet majd Ryanair vagy Wizz jegyeket venni Emirates mérföldekből...

Vodafone-os vagy? Akkor 20 százalékkal olcsóbban repülhetsz Amerikába a British Airwaysen

Ez most egy rövid és hatékony poszt lesz. Ha a Vodafone Red csomagok bármelyikére fizetsz elő, s az USA vagyKanada felé vezet az utad a közeljövőben, akkor a British Airways árait nézegesd bőszen, mert kapsz belőle 20 százalék kedvezményt. Mindezt úgy veheted igénybe, hogy felhívod a Vodafone ügyfélszolgálatát és a Red asszisztensedtől kapsz egy egyedi kuponkódot, amit a British Airways oldalán vehetsz igénybe. A kedvezményt minden árból megkapod,  2015 április végéig érvényes. A kedvezmény kiterjed a  British Airways partner-járatait választókra, így az American Airlines, a Finnair, az Iberia, vagy az Open Skies utasaira is.

Tudom, a légitársaság-megítélés egyrészt érzelmi, másrészt rossz tapasztalat kérdése, de én bevallom: szeretem a Britisht. A londoni Terminal5 kifejezetten könnyen kezelhető és menő, mondjuk, kár, hogy a budapesti járatokat jó ideje downgrade-lték a Terminal3-ra, így kicsit hosszabb az átszállás.

Szuperjumbó, Dreamliner: Ha Washington Dulles vagy Los Angeles felé repülsz a Heathrow-ról, akkor A380-assal mehetsz, ha New York az úticélod, akkor repülj inkább Newark-ra (EWR), mert oda járnak már Dreamlinerrel is. A BA-nek amúgy elég jó a törzsutasprogramja.

Hogy miért e promóció? Mert a Vodafone ügyfelei szeptember elsejétől az Európa Napijegy konstrukciót az USA-ban is használhatják, így napi 990 Ft-os költség mellett a hazai árakon, a hazai adatforgalmi keret terhére használhatják a mobilnetet 2015. január 31-ig. Vagyis, egy átlagos amerikai hamburger áránál is kevesebbe kerül, hogy online maradj.

Kétszáz 737 Max a Ryanairnek - ötszáz fölé hízik a flotta

Kétszáz repülőt rendelt az ír Ryanair az amerikai Boeingtől. A Boeing 737MAX 200 tipusú (a 737-esek új generációja) gépek listaáron 22 milliárd dollárba kerülnek, a mennyiségi kedvezményt nem közölték a cégek, így csak sejthető, hogy az tetemes, hiszen ez a valaha leadott legnagyobb Boeing rendelés - legalábbis európai légitársaságtól. Ilyenek lesznek a madárkák. Szépek...

A repülőkön 197 hely lesz, több, mint a jelenleg repülő 737-eseken, új, vékony székekkel szerelik fel őket, így kissé nő majd a lábtér is, 30 inch fölé. Az új Boeing Sky Interior pedig kellemesebb utazást tesz lehetővé - amihez persze a Ryanair is kell, például el kellene érni azt, hogy ne kiabáljanak bele az utaskísérők a hangosbemondóba félóránként valamit, amikor sorsjegyet, elektromos cigit, ételt, italt, transzferszolgáltatást és még ki tudja mást akarnak eladni.

A hatalmas MAX flotta révén a járatok üzemanyag-költsége 18, míg zajszennyezése negyven százalékkal csökken. A 2019-2024 között leszállítandó gépekkel a tervek szerint már 520 gép fölé nő a jelenlegi, 303 repülőt számláló flotta. A nemes egyszerűséggel gamechanger-nek elnevezett géptípus megrendelését (100 fix, 100 opció) egy nappal azelőtt adták le, hogy a Boeing elkezdi átadni annak a 180 gépes rendelésnek az első példányát, amit 2019-ig szállítanak le a Ryanairnek. Ezekkel a jelenlegi 303-ról 420-ra nő a flotta, lehetővé téve azt, hogy visszaadjanak pár lízingelt madarat, majd 520 fölé nőhet a méret, ha 2019 és 2024 között leszállítják a most megrendelt repülőket. Tíz év múlva egyébként a Ryanair terveiben az szerepel, hogy a mostani 82-ről 150 millió fölé nő az általuk szállított utasok száma.

 

Új-Zéland rajongók figyelmébe: Szuperjumbó repül Auckland és Szingapúr között

A Singapore Airlines megkapta a szükséges jóváhagyásokat ahhoz, hogy Airbus A380-as szuperjumbóval repüljön Szingapúr Changi reptere és Auckland között. Ebben az a jó hír, hogy FRA, LON, CDG, ZRH átszállással úgy repülhetünk Aucklandbe, hogy mindkét hosszú szakaszt a szuperjumbóval tesszük meg. Ami nem rossz, hiszen az A380 kényelmesebb és csendesebb, mint bármelyik másik gép, vagyis jobban pihenhetünk, miközben éjszaka repülünk, s az SQ fedélzetén még az ellátás is pazar.

A 471 üléses (van 409 üléses konfiguráció is, amelyen a felső fedélzeten csak business ülések vannak) repülőgépekkel jövő nyárig közlekednek az Új-Zéland legnépszerűbb célállomásának számító légikikötőbe, amikor is a jelenlegi tervek szerint visszaváltanak Boeing 777-300-ra. Az SQ285 SIN-ből 20.50-kor indul AKL idő szerint 11.45-kor száll le, a következő nap természetesen. Visszafelé az SQ286 Auckland-ből 13.30-kor indul, és 19.00-kor érkezik Szingapúrba.

A Star Alliance tag légitársaságnak van még heti öt B777-200-as géppel üzemeltetett járata Aucklandba, sőt szintén B777-200ER jár naponta Christchurch-be. A SIA jelenleg a következő városokba repül szuperjumbóval: Peking, Frankfurt, London, Los Angeles, Melbourne (Oktober 25-ig), Mumbai, Delhi, New York, Párizs, Sanghaj, Sydney, Tokió Narita és Zürich

BUD RUNway RUN - Fly with US! - A legklasszabb futóélmény Lisztferihegyen!

Alapesetben elég erőltetettnek tűnhet, ha egy repülős blog futóversenyt népszerűsít, még akkor is, ha az írója télen nyáron felhúzza a futócipőjét hetente két-három alkalommal, s még akkor is, ha minden repülőútján felvisz a kézipoggyászában egy futócipőt - leszámítva azon alkalmakat, amikor reggel száll fel, éjszaka landol.

Azonban ha a világ egyik legkülönlegesebb futóélményéről van szó, amelyik szorosan kapcsolódik az aviatikához, kivételt tehetek. 2014. szeptember 6.-án ugyanis Budapesten rendezik meg BUD Runway Run-t. Tavaly rendezték meg először Európa egyetlen olyan futószeánszát, amelyet egy működő repülőtéren tartottak, méghozzá jótékonysági céllal - nevezési díjak helyett ugyanis adományokat gyűjtöttek a szervezők, az összegyűlt pénzt pedig hátrányos helyzetű fiatalok sportolási lehetőségeire fordították. Ilyen volt. Gyönyörű idő, megismételhetetlen kilométerek, repülők, reptérbeton. Mi kell még egy remek szombathoz?

Tovább

Egy turbulencia, és a hisztéria, ami körülötte van....

Van egy Wizz Air járat, ami akkora turbulenciába került két hete, hogy megsérült két utaskísérő és egy utas. Egy utas levele nyomán - aki roppantul erősen panaszolja, hogy a légitársaság nem adott ki közleményt az esetről és így az ő ijedtségével nem volt tele a média - most Origótól Indexig mindenki ezzel foglalkozik. Az olvasó sikeresen tévesztette meg az ál-szakszerűségnek tetsző nettó baromságaival, mint például "élesen balra, szárnyakkal vertikálisan lefelé, majd pár másodperccel később jobbra kezdett zuhanni" vagy épp "a tárgyak és az italok a gép mennyezetére tapadtak" a kollégáimat, hogy mindenki felkapta a sztorit, pedig, egy 13 napos esemény aligha hír. Igaz, minden félelmetes repülős eset hír, különösen magyar érintettség esetén, meg mostanában, amikor egymást érik a légikatasztrófák. (Az utas levelét, aki traumatizáltan hagyta el a gépet, odacopyzom a végére, a tanulság miatt, amit mindenki jól levonhat magának.)

Van azonban itt néhány dolog, amit az eset kapcsán érdemes leszögezni.

Tovább

EK111: október 27-től az Emirates Dubai - Budapest járatszáma!!!

Röviddel ezelőtt jelentették be Dubaiban, hogy az Emirates Airline naponta közlekedő menetrendszerinti járatot indít Budapest és Dubai között. Az október 27.-én startoló légi összeköttetés révén rövid átszállási idők mellett érhető el Ázsia, a Közel-kelet és Ausztrália több városa, de akár Rió és Buenos ires is. A járatot az első pillanattól nagy befogadóképességű, széles törzsű Airbus A330-as repülőgépekkel üzemelteti a légitársaság, amelynek logója a foci-vb reklámtábláiról is ismerős lehet. Az EK111 járat EK111 08.20-kor indul Dubaiból, majd 11.35-kor landol Budapesten, míg visszafelé az EK112 közlekedik, 15.05-kor száll fel és 23.30-kor érkezik a Dubai International repülőtérre.

Tovább

Business az USA felé: a Brusselsban is érdemes gondolkodni!

Felkeltette az érdeklődésemet a Brussels Airlines business osztálya, mert több ismerősöm is repült velük hosszútávot a közelmúltban, s igen elismerő szavakkal nyilatkoztak róla. A Brussels business class-t két éve újították fel, s a légitársaság összes Airbus A330-asán ugyanazt a szolgáltatást nyújtja. Több ismerősöm mondta az utóbbi időben, hogy brussels business-en simán versenyez az európai nagyokkal, sőt, talán még jobban is megéri velük menni, mert kicsi a business kabin, jobban tudnak figyelni az utasra a fedélzeten. Most ráadásul elég jó árak is vannak Amerika és Afrika felé!

Tovább

4 nap ingyen parkolás Turkish Business utasoknak

Nemcsak Kobe Bryant és Lionel Messi jogosult a különleges kiszolgálásra a Turkish Airlines gépein és a váróiban, azoknak is juttat valami extrát a török légitársaság, akik Budapestről utaznak Business osztályon. Az extrát ez esetben értsük szó szerint: a Turkish Airlines business szolgáltatása ugyanis elég átlag feletti, az egyik legmenőbb váró a kontinensen, a legtöbb gépen full flat bed ülések, s kiváló fedélzeti étkeztetés...

A Turkish Airlines business-osztályú utasai mától már onnan érezhetik a törődést, hogy autóikkal kiérnek a reptérre. Minden business osztályú jeggyel rendelkező Turkish-utas 4 napig ingyen parkolhat a terminálhoz legközelebb eső parkolóban, ahonnan csak fel kell sétálni az induláshoz. A Budapest Airport és a Turkish Airlines közös promóciója vállaltan az üzleti utazókat veszi célba, akik átlagban 2-3 napos utakra mennek a cégük megbízásából. Az elmúlt időben dinamikusan fejlődnek a magyar-török gazdasági kapcsolatok, amit közvetve az is jelez, hogy a légitársaság járatai különösen magas telítettséggel repülnek Budapest és Isztambul, Törökország kereskedelmi központja között. (Ahogy a Wizz járatai is nagyon mennek, s most indul a nyáron a Pegasus is.)

A Budapest Airport az utóbbi időben örvenedetesen fejlesztette parkolási szolgáltatását, komoly versenytárssá lépett elő a fapados parkolókkal szemben.

Meddig tart még a bakui járat?

Még egy Wizz Air vonatkozású hír mára: nagy valószínűséggel a diszkont légitársaság ősszel bezárja a bakui járatot. A keleti nyitás jegyében alighanem egy másik célállomást szemelnek majd ki maguknak. Aki figyeli a foglalási rendszereket és rendszeresen monitorozza az árakat, annak nemcsak az tűnhetett fel, hogy Baku esetében elég olcsók a jegyek (ami rendszerint két dolgot jelent: vagy alacsony a járatok foglaltsága, vagy pedig drágábban nem kelnek el a jegyek, azaz, nem elég nagy az érdeklődés), hanem azt is, hogy BUDapestről október 24.-e után nem indul járat. Megkérdeztem hát a Wizz Air kommunikációs vezetőjét, mi a helyzet, aki annyit közölt, hogy jelenleg tárgyalnak a hatóságokkal arról, hogy a téli menetrendben is üzemelhessen a járat. Vagyis, a légitársaság részéről a szándék megvan, de jogi- vagy egyéb szempontból még nincs megállapodás a légitársaság és az azeri hatóságok között. Tekintve, hogy a légügyi egyezmény él, s legutóbb azt közölték, hogy az azeri légitársaság nem gondolkodik budapesti járatban, vélhetően az lehet a háttérben, hogy a Wizz Air és az azeriek nincsenek megállapodva a járat után fizetendő illetékekről és díjakról. Ami ugye a Wizz esetében mindig kulcskérdés. Reméljük, lesz megegyezés, mindenesetre, aki még azeri kirándulást tervez, az menjen október vége előtt!

Wizz: Ötven gép az Airbustól

Ötven géphez ért a Wizz. Nem, nem a flottában, ott már 52 madárka repül, hanem ötven gépet adtak már át a cégnek Toulouseban. A HA-LYE tegnap időben, még világosban szállt fel, miután megvolt az ünnepélyes átadás, s a cég, valamint a hatóság munkatársai felcipelték a fedélzetre a gép csaknem fél mázsát nyomó dokumentációját.

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil