Minden, ami a repülésben prémium!

Egek Ura

A vihar miatt késett volna órákat a Wizz Air vasárnap?

Rejtélyes menetrend-borulás egy héten belül másodjára

2017. június 25. - frequentflyer

Néhány nappal ezelőtt, csütörtökön írtam, hogy reggel a Wizz tíz járatából tíz nem indult időben, ami több, mint tízezer ember számára jelentett kisebb vagy komolyabb kését a nyári csúcsszezonban, nem is beszélve a reptéri alkalmazottak túlórájáról, valamint a légitársaság költségeiről a késések miatt. Aznap a földi kiszolgáló cég előre be nem jelentett karbantartási munkálataira hivatkoztak, amely több, mint furcsa, ebben a posztban leírtam, hogy miért.

Nos, ma tehát vasárnap még rosszabb volt a helyzet. A reggeli Luton két és fél órás késéssel ment el. A légitársaság közlése szerint ezúttal a vihar késleltette a járatokat. - Június 25-én Budapesten a reggeli erős vihar miatt egyes Wizz Air-járatok legfeljebb 2 óra 30 perc késéssel tudtak elindulni. A Wizz Air őszintén elnézést kér az utasoktól az időjárás okozta zavarok miatti kellemetlenségért, de utasaink, személyzetünk és repülőgépeink biztonsága elsődleges fontosságú számunkra. - írta az Egek Ura Blog kérdésére a Wizz Air sajtóosztálya. S hasonló indokokkal szolgált a járatokat kiszolgáló Malév Ground Handling vezetője is. 

Reggel fél öt és fél nyolc között valóban elég viharos volt az idő Budapesten. És lehet, hogy nem tudjátok, de amikor a reptéren villámlik, akkor nem lehet a gépeket tankolni. Ám kérdés azért így is van, főleg ennek függvényében: ke_pernyo_foto_2017-06-25_17_33_07.png

Az összes többi járat mindeközben 20-25-30 perc késéssel indult el, az Austrian Airlines bécsi járatát törölték, a British Airways londoni gép egy órás késést szenvedett el. Vagyis, a hasonló időben induló gépek jelentős része megúszta a dolgot fél órás késéssel. Köztük a Malév GH által kiszolgált Air France és KLM gépei is. Ahogyan a Celebi által kiszolgált Lufthansa és a Ryanair repülői is. Igaz, a Ryanairnek a háromnegyed hetes Beauvais járata azért másfél órát csúszott. 

Ez pedig felvet kérdéseket: a hajnali viharról már szombat este tudni lehetett, miért nem tankolták meg a gépeket éjszaka? Ennyire nem rugalmas a rendszer? Miként lehetséges, hogy egyes légitársaságok kisebb késéssel el tudtak repülni Budapestről, miközben a legnagyobb budapesti bázisú légitársaság tíz gépét nem lehetett felkészíteni az időben elindulásra?

Aki együtt szeretne érezni azokkal, akik a Wizz Air járatain vasárnap utaztak, az tekintse meg a Budapest Airport járatinformációs adatbázisából, hogyan sikerült ez a reggel a magyar légitársaságnak. 

ke_pernyo_foto_2017-06-25_17_31_05.png

UPDATE:  (2017. június 26., 16:30)

A kérdés nagyon komolyan foglalkoztatott, ezért jó néhány szakemberrel beszéltem, elsősorban azt tudakolandó, hogy miként lehet felkészülni egy ilyen problémára.

1.: Mert ritka. A repülésben minden folyamat szigorúan szabályozott, vagyis, minden helyzetre kell lennie előre lefektetett eljárásnak. Erre a helyzetre nincs. Lehetne, ha a földi kiszolgáló, a légitársaság és a repülőtér összefogna és kidolgoznák a szabályozást, de meglehetősen ritkán fordul elő, hogy egy több órás zivatartevékenység pont a reggeli indulások előtt uralkodik el a repülőtéren, az évi 1-2 eset pedig belefér a földi kiszolgálónak és a légitársaságnak is. "Jólvanazúgy" modell, az utas ritkán reklamál, így nincs innováció, nincs törekvés, hogy ne így legyen. 

2.: Mert kell kezdeményezőkészség. A földi kiszolgáló minden információ birtokában kezdeményezhetné a gépek éjszakai tankolását, de rendkívül sok mindenkivel kell egyeztetni ahhoz, hogy akkor tankolják a gépeket, amikor a pilóták még - ugye a tankolt üzemanyag mennyiségéről ők mondják ki a végső szót  - az igazak álmát alusszák, vagy éppen a nyakkendőjüket kötik otthon, a tükör előtt.

3.: A légitársaságok az efféle különleges intézkedések felé csak akkor tolják a repülőteret és a földi kiszolgálókat, ha nagyon komoly veszteséget okoznak az ilyen fennakadások. A tíz járat 1-2 óra késése még menedzselhető a normál ügymenetben, így nem is ösztökélik a handling cégeket arra, hogy legyenek eljárásaik mondjuk az éjszakai tankolásra. Már csak azért sem, mert ha éjjel, a repülő személyzete nélkül kell üzemanyagot vételezni, az is plusz költség. 

4.: Az adott repülőtér szabályozásában is keresendő a magyarázat. Konkrétan a Budapest Airport tiltja a tankolást, miközben zivatartevékenység van a közelben, ennek pedig biztonsági okai vannak: a villámlás és a pillanatok alatt kialakuló, extrém szélviszonyok tűzveszélyt jelentenek. Ez igaz. Más kérdés, hogy e körülmények nem jelentenek elháríthatatlan veszélyt. Bangkokban, Szingapúrban, megannyi folyamatosan zivataros helyen könnyedén meg tankolják a repülőket, miközben ömlik az eső és tombolnak a villámok. Nyilván vannak olyan extrém időjárási körülmények, amikor az ottaniak is felfüggesztik tankolást, de ahhoz helyi armageddonnak kell kialakulnia. 
Sajnos Budapesten túl szigorúan, túlontúl biztonsági játékot játszva alkalmazzák ezt a szabályt, ez a pilóták között folyamatosan téma, ennek ellenére nem történik semmi. Például azért sem, mert Ferihegy időjárása alapvetően kedvező, igen ritkán okoz ez a szabály tömeges késést, ami miatt komolyan morognának az utasok. 

A bejegyzés trackback címe:

https://egekura.blog.hu/api/trackback/id/tr2812620053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása