Minden, ami a repülésben prémium!

Egek Ura

Megnyílt a világ legnagyobb fapados reptere - üzemel a KLIA2

2014. május 10. - frequentflyer

Tegnap óta üzemel a világ legnagyobb fapados reptere. Igen, az, amit a képen látsz, egy reptér, amely egyáltalán nem fapados, olyannyira, hogy jelentősen javítja az onnan közlekedő légitársaságok szolgáltatási színvonalát: az utasok csövön szállhatnak be a gépekbe és hatalmas plázában vásárolhatnak. A KLIA2 - azaz a Kuala Lumpur International Airport új terminálja azonban nemcsak emiatt dögös. Hanem azért, mert a malájok megint valami innovatív dolgot csináltak, legalábbis, szakmai és üzleti szempontból. Ami jól is jön nekik, mert így végre nem csak az eltűnt MH370 kapcsán kerülhetnek be a hírekbe.

Tegnap óta üzemel a világ legnagyobb fapados reptere. Igen, az, amit a képen látsz, egy reptér, amely egyáltalán nem fapados, olyannyira, hogy jelentősen javítja az onnan közlekedő légitársaságok szolgáltatási színvonalát: az utasok csövön szállhatnak be a gépekbe és hatalmas plázában vásárolhatnak. A KLIA2 - azaz a Kuala Lumpur International Airport új terminálja azonban nemcsak emiatt dögös. Hanem azért, mert a malájok megint valami innovatív dolgot csináltak, legalábbis, szakmai és üzleti szempontból. Ami jól is jön nekik, mert így végre nem csak az eltűnt MH370 kapcsán kerülhetnek be a hírekbe.

Szóval, eddig volt a LCCT, a Low Cost Carrier Terminal, ami egy hatalmas Tescora hasonlított, amelynek az egyik oldaláról repülők indultak. Teljesen funkcionális volt, tele checkin pulttal, automatával, kávézókkal, és természetesen emberekkel, hisz az Air Asia fő bázisaként üzemelt, amelyik a világ majdnem legnagyobb (nem utolsó sorban szvsz a legjobb) fapados cége. Több, mint 160 Airbus A320-asuk van (plusz 18 szélestörzsű), a főnök, Tony Fernandes pedig igazi ikonná vált az aviatikában. Az Air Asia nagyon fontos légitársaság, a délkelet-ázsiai gazdaságban éppúgy, mint mifelénk. Akik ugyanis a térséget kívánják felfedezni az Air Asia-val szinte mindenhová eljuthatnak a cég járatain, vagy Malájziából, Kuala Lumpurból, vagy pedig Bangkokból, ahol az AA kedvéért kinyitották a régi nemzetközi repteret, a DMK-t. Vietnámtól Indonéziáig, Burmától Kambodzsáig nincs a térségben olyan hely, ahová ne repülnének, elképesztően versenyképes árakon.Csakhogy eddig több órát kellett szánni az átszállásra, ha valaki mondjuk Kuala Lumpurba érkezett Európából, s onnan továbbrepült a fapados terminálról, mert a két reptér - mivel a fapados terminált a futópályák másik oldalán alakították ki - között csaknem 30 kilométeres távot kellett leküzdeni a helyi buszjáratokkal. NEm volt nehéz, sem pedig bajos, csak épp hosszú.

- Mivel a KLIA2 terminál mindössze két kilométerre van a hagyományos járatokat kiszolgáló nagyreptértől, sokkal jobb és kényelmesebb lesz a csatlakozás, az európából érkező utasok sokkal több csatlakozási lehetőséget tudnak igénybe venni - magyarázza Simon Karolina a délkelet-ázsiai utakra szakosodott Ázsiaspecialista utazási iroda vezetője.

Hát így néz ki ez a reptér: központja egy hatalmas terminál hall, üzletekkel, mindenféle kiszolgáló létesítményekkel, ahol az utas még költheti a pénzét, a fapados társaságok legnagyobb örömére, hiszen ez nekik is bevételt jelent. 70 ezer négyzetméteren 225 üzlet: mindez nagyobb kereskedelmi teret jelent, mint a London Heathrow, a Singapore Changi, vagy épp Bangkok Suvarnabhumi esetében.

Négy hosszú szatelitet alakítottak ki, ahol 80 utashídról lehet beszállni a gépekbe, van nyolc külső állóhely is, összesen hatvan kaput alakítottak ki mindehhez, vagyis, az utasoknak elég kényelmes lesz a létesítmény. Ami pedig méginkább kényelmessé, valamint látványossá teszi a cuccot, az ez az égihíd, ami olyan, mint a London Gatwicken van.

Ez egyrészt presztízsberuházás, ismerjük be. Nagyon drága, nem éri meg a Lw Cost modellben, de nyilván nem a légitársaságokkal fogja megfizettetni a reptérüzemeltető. Viszont, arra jó, hogy viszonylag gyors, kényelmes és gyalogos összeköttetést teremtsen a két szatelit között, ami ráadásul még olcsóbb, mint egy földalatti, automata vonat. Így az utasok tovább shoppingolhatnak a gép indulása előtt. A KLIA 2 pillanatnyilag tíz légitársaság gépeit fogadja, többek között a Thai AirAsia, az Indonesia AirAsia, a Lion Air, a Tiger Airways Singapore, a Cebu Pacific Air, a Malindo Air és a Mandala Airlines járatait. Olyan kedvelt úti célok felé lehet olcsó hub ez a reptér, mint a Maláj szigetek, Hong Kong, Vietnam, Thaiföld vagy Bali.

A pontosságról: a 45 milliós kapacitású terminál saját futópályával rendelkezik, amelyik 2,2 kilométerre van a KLIA másik két pályájától, így párhuzamosan szállhatnak le rá a gépek, vagyis, enyhül a légtér zsúfoltsága. A gurulóutakon sem kell megosztozni a két temrinál forgalmának.

A repülőtérről a belvárosba 33 perc alatt lehet eljutni a KLIA expresszel cirka 2500 forintért.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://egekura.blog.hu/api/trackback/id/tr58333234

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása