Most, hogy beköszöntött a téli menetrend, érdemes egy pillantást vetni a világpiacra, milyen járatokat indítottak a légitársaságok.
(A téli menetrend Európában hagyományosan kisebb kapacitást kínál, de máshol, például délkelet-Ázsiában pont mostanság van csúcsszezon!)
A számok alapján azt mondhatjuk, hogy a légitársaságok kezdenek kikecmeregni a válságból, legalábbis próbálkoznak, ami abban nyilvánul meg, hogy új járatokat nyitnak, bízva abban, hogy azok népszerűek lesznek, s a gépeik utasokkal dugig teszik meg az útjukat. Több, mint 250 új légi útvonal nyílt múlt vasárnap a világ légi közlekedésében.
Akit részletesen is érdekelnek az új útvonalak, megnézheti itt, egy excel file-ban összefoglalva!
Dübörög a Ryanair, ahogy mindig
A Ryanair összesen 81 járatot nyitott, közülük néhány az új, Sevilla bázisukról indul. A spanyol piacban újra bízik Michael O'Leary vezérigazgató. Újranyitották ugyanis a Valenciában található bázisukat, s komoly bővítést hajtottak végre Bologna, London, Madrid, Párizs, és Róma repterein.
Budapestről, mint ismert, az árak miatt kivonult a légitársaság. Büntetik a németeket is: a repülőjegyeket sújtó adóra úgy reagáltak, hogy bejelentették, a jövő nyári menetrendtől harminc százalékkal csökkentik a Frankfurt Hahn reptérre, s onnan közlekedő járatok számát, annak ellenére, hogy ez a reptér volt a cég egyik fellegvára. Érdekes, hogy a Ryan berobbant London Gatwickre is, ahonnan a mediterrán térségbe repülnek.
Nyomul a két orosz versenyző, a Donavia és a Transaero is, miközben az épp OneWorld taggá váló S7 mindössze két belföldi útvonalat nyitott.
Amerikában a Delta, a Lufthansa-érdekeltség jetBlue és a US Airways Washington Reagan-ről indít új járatokat, míg a Delta új regionális útvonalakat üzemeltet Raleigh/Durham-ról.
Verseny vagy nem?
Míg rengeteg útvonal az újak közül szűz, azaz nem kell versenyezni rajta, vannak olyan versenyzők is, akik ötödiknek is beállnak egy útvonalra. Ilyen például a Singapore – Manila, a Hong Kong – Tokyo Narita, és a Hong Kong – Szöul Incheon viszonylatok, ami azt is jelenti, hogy itt igen komoly promókra lehet számítani a szezon közben, hogy töltsék a gépeket.
Európában a London Gatwick – Faro viszonylatot jelenleg négyen repülik, akárcsak az Amszterdam-Barcelonát.