Minden, ami a repülésben prémium!

Egek Ura

Majdnem csőd után: kívül-belül megújul az American Airlines

2013. január 20. - frequentflyer

Szerintetek milyen az American új arculata? Láttátok már? Ha nem, most megmutatom, egy poszt erejéig, mert igen-igen tanulságos. Miért? Alig több, mint egy éve ugyanis, hogy bejelentették: az American Airlines az amerikai Chapter 11 alatt (csédvédelemben) repül tovább. Nem sokkal ez előtt, az AA (tehát a csődvédelem előtt) az iparág történetének egyik legnagyobb géprendelését és flotta-modernizációját jelentette be. Nyilván az utóbbi időben számos belső intézkedéssel és leépítéssel nagyon fontos átalakításokat is végrehajtott a cég, de mindezek után fordítottak figyelmet arra is, hogy arculatban, üzenetekben és szolgáltatásban is megújuljanak, hogy biztosak legyenek abban: az utasok inkább feléjük fordulnak, mint eltávolodnak a légitársaságtól. Na, ez az amerikai üzleti szemlélet, amit nekünk még tanulni kell. Mit mondanának nálunk? Hát azt, hogy mit vág fel ez a légitársaság, amely a csődtől épp megmenekült, ergo biztos híján van a pénznek, ellenben bővelkedik adósságban (ez minden bizonnyal így is van), minek vásárol nyakra-főre repülőgépet, s miért költ több millió dollárt a gépek átfestésére, s egy komplett arculatváltásra? Nos, nagyon jól tették, hogy erre költenek, hamarosan elmondom, hogy miért....

Szerintetek milyen az American új arculata? Láttátok már? Ha nem, most megmutatom, egy poszt erejéig, mert igen-igen tanulságos. Miért? Alig több, mint egy éve ugyanis, hogy bejelentették: az American Airlines az amerikai Chapter 11 alatt (csédvédelemben) repül tovább. Nem sokkal ez előtt, az AA (tehát a csődvédelem előtt) az iparág történetének egyik legnagyobb géprendelését és flotta-modernizációját jelentette be. Nyilván az utóbbi időben számos belső intézkedéssel és leépítéssel nagyon fontos átalakításokat is végrehajtott a cég, de mindezek után fordítottak figyelmet arra is, hogy arculatban, üzenetekben és szolgáltatásban is megújuljanak, hogy biztosak legyenek abban: az utasok inkább feléjük fordulnak, mint eltávolodnak a légitársaságtól. Na, ez az amerikai üzleti szemlélet, amit nekünk még tanulni kell. Mit mondanának nálunk? Hát azt, hogy mit vág fel ez a légitársaság, amely a csődtől épp megmenekült, ergo biztos híján van a pénznek, ellenben bővelkedik adósságban (ez minden bizonnyal így is van), minek vásárol nyakra-főre repülőgépet, s miért költ több millió dollárt a gépek átfestésére, s egy komplett arculatváltásra? Nos, nagyon jól tették, hogy erre költenek, hamarosan elmondom, hogy miért....

Az indoklást rögtön egy személyes élménnyel kezdem: hét-nyolc éve elég sokat repültem Amerikán belül AA-vel, egyszer még azt a hibát is elkövettem, hogy Párizs és New York között az ő járatukat választottam, egyébként puszta kíváncsiságból. Borzalmas volt, minden egyes repülés, szakadt gépekkel, közepesen udvaris személyzettel, s ha az ebédhez adott bor után megkívántam még egy italt, akkor a CDG-JFK járat személyzete megkért, hogy egy ötöst csúsztassak be a cég kasszájába. Az USA-n belül pontosak voltak ugyan, de az ősöreg (egyébként remek repülő) MD-82-esek és az agyonhajtott 737-800-asok nem szolgálták épp a kényelmes repülést. Az egy pohár víz, valamint az ehetetlen műsajt és a szárazkeksz pedig nem épp az a fedélzeti szolgáltatás, amiről minden utam előtt álmodok... Ezen a helyzeten már az új gépek beszerzésének az ígérete is változtat, lévén az új gép jó pár évig kényelmes is, ráadásul tudtam, hogy a hosszú járatokon azért modernizáláták az utasteret. Jó hír. S hogy biztos legyek a változásban, még egy-két videóval is megörvendeztették az utazóközönséget. Itt van például egy. De aztán, olvass ám tovább!

Best serve our customers. Komolyan, tetszik ez a szóhasználat. Amerikában ügyfelekről beszélnek a légitársaságok, Ázsiában a vendég (guest) adatait kell megadni a foglaláskor, nálunk, Európában pedig passenger. Jó, tisztában vagyok vele, hogy az amerikai belföldi légiközlekedés sosem lesz a full-luxus, de a flottamodernizáció mégiscsak remek előremenekülés. Az új utastér már a turista osztályon is feltűnő: USB, konnektor, wifi és akár ülés-ülés chatet lehetővé tévő inflight entertainment. Ez az economy. Pár sorban adnak nagyobb lábteret, amit a prémium-ügyfeleknek ingyen adnak, történetesen az AA a oneworld emerald és sapphire törzsutasainak is ingyenesen biztosítja a lehetőséget. Azért ez nem rossz. Itt van két kép az új turistaosztályról, mondanom sem kell, hogy bőrből vannak az ülések...A képek után rátérünk a felsőbb osztályokra, tehát scrollozz bátran!

Az amerikai belföldi járatok nemcsak azért jelentenek kemény megpróbáltatást, mert ők a repülést a sárga busz színvonaláról indították. Mondjuk, egy New York - Las Vegas repülőút 5 óra harminc perc. Majdnem annyi, mint egy New York - London, kedvező szélviszonyokban. Egy JFK - SFO akár hat és fél óra is lehet. Tényleg, nektek mi volt a leghosszabb, vagy épp a legemlékezetesebb amerikai belföldi utatok? Namost, vannak az úgynevezett transzkontinentális járatok, ami a keleti és a nyugati part közötti repülést jelenti, kb kétszáz dollár egy jegy egy útra a turistán, s van olyan járat is, hogy este tízkor indulsz SFO-ból és reggel hétkor már a Kennedyn vagy. Ha turistán utazol, akkor élő hullaként. Na, de!

A business class-t ezidáig a belföldi viszonylatban nem nagyon ismerték, ezt first-ként lehetett igénybe venni, de a színvonal, hát az nem volt valami nagy dolog. Ellenben, az új A321-eseken, tehát keskenytörzsű gépekben bevezették a First és Business osztályt, mindkettő sajátossága, hogy teljesen vízszintessé alakítható ülésekkel szerelik fel, bármikor hoznak enni, hogy az utas bármikor gondolhassa úgy, hogy alszik. Akár, a teljes utat végighorpasztja...

Ez nem rossz. Ugyanez a first esetében így néz ki: nem nagy a különbség, de azért van.

Szóval, gondolom, nem kell különösképp magyarázni, hogy ez a változás az ügyfelek szemében is meggyőző, tehát ha választaniuk kell, akkor kipróbálják az American-t. Nem utolsó sorban, csak ezzel tudnak az új titánok, a JetBlue és a Virgin America nyomába eredni. Igaz, hogy a teljes flottacsere 2018-ig megy végbe, de azért gondoljatok bele, hogy havi három 737-est vesznek át, ugyanennyi gép jön Toulouse-ból, ráadásul, a London New York vonalon már repül az egyik zsír új 777-300-as is. A Boeing gépek sajátossága, hogy immár mindet az úgynevezett Boeing Sky Interior kabin-koncepció szerint rendelték, változtatható színű led-világítással, illetve olyan felső csomagtárolókkal, amelyek leereszkednek, nem pedig az ajtajuk nyílik fel, azért a folyosón felállva több helye van az utasnak, amikor végigmegy a gépben, vagy épp, amikor rendezkedik felszállás előtt, leszállás után. Ezt egyszer megtekintettem a Boeing everett-i gyárában, a mockup centerben, itt van róla egy videó. Ez pedig itt a már emlegetett zsírúj 777-300 belseje.

S, hogy miről is beszélünk, itt van két kép, a régi és az új arculatról. Persze, az amerikaiak valamit megtartottak a tradíciókból: egyrészt az American feliratot, másrészt pedig egyes gépeknél azt a tipikus, csak erre a légitársaságra jellemző stílusjegyet, hogy a törzs teljesen alumínium-színű.

A bejegyzés trackback címe:

https://egekura.blog.hu/api/trackback/id/tr668333084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása