Ügyes húzásra készül a prágai kormány: Cesky Aeroholding néven holdingcégbe szervezi a súlyos veszteségekkel és a Malévhez hasonló problémákkal küszködő CSA-t, valamint a charterjáratokat működtető, nemrég megalakult Holiday Czech Airlines-t, a prágai Ruzyne repülőteret üzemeltető Letiste Praha részvénytársaságot, valamint a földi kiszolgálással, a karbantartással foglalkozó cégeket és a személyzet képzéséért felelős vállalatot.
Ügyes húzásra készül a prágai kormány: Cesky Aeroholding néven holdingcégbe szervezi a súlyos veszteségekkel és a Malévhez hasonló problémákkal küszködő CSA-t, valamint a charterjáratokat működtető, nemrég megalakult Holiday Czech Airlines-t, a prágai Ruzyne repülőteret üzemeltető Letiste Praha részvénytársaságot, valamint a földi kiszolgálással, a karbantartással foglalkozó cégeket és a személyzet képzéséért felelős vállalatot.
A CSA és a nyereséges vállalatok egy cégbe szervezésével eltüntethetik a CSA veszteségét – s persze a többiek nyereségét. Ezzel, elvileg megspórolhatják a szabálytalan állami támogatások miatti EU-s eljárást, már amennyiben a holding számait sikerül a nulla fölött tartani – ez esetben ugyanis nem kell adófizetői pénzekkel támogatni a légitársaságot vagy a holdingot. Amely, kezdetben 6200 alkalmazottnak ad munkát, de ezt csökkenteni szeretnék, valamint a működési költségekből is le kell faragni, hogy a nyereséges társaság létrejöjjön.
A tervet a cseh gazdasági versenyhivatal és az Európai Bizottság is vizsgálja, többek között a Travel Service kérésére, akiknek otthon is fáj, ami idehaza: véleményük szerint piactorzító, így életben tartani, s kvázi állami pénzekkel segíteni a CSA-t abban, hogy alacsony árakkal legyen jelen a piacon. (Ami persze jó az utasoknak.) Hasonló az érvelésük ahhoz, mint amit a Malév kapcsán idehaza is emlegetett Farkas Attila igazgató: állam feladata minden érdekelt számára egyenlő feltételeket teremteni.
Cseh gazdasági elemzők szerint ugyanakkor a terv jogszerű, ám szakmailag kétséges. Korántsem biztos ugyanis, hogy a holding a pozitív zónában tud maradni, ráadásul, egy helyi elemző szerint európa épp más úton jár: a gazdasági monstrumokat szétszedik. Persze az ellenkezőjére is van példa, nézzük csak a Lufthansa-csoport folyamatos növekedését és terjeszkedését.
A CSA célja a legalább nyolcvan százalékos kihasználtság elérése - mondták a társaság vezetői, hozzátéve: ahol ettől elmaradnak, ott vagy code-share szerződéseket kötnek, növelendő az utasforgalmat. Ha ez nem lehetséges, megszüntetik a veszteséges járatokat.
A fölös kapacitásokkal pedig új járatokat nyitnak, példáula nyári mentrendi szezontól az ukrajnai Lvivbe, Donyeckbe és Harkivba, Bakiba, és Bordeauxba is repülnek a CSA gépei.