Ismét közvetlen légijárat indul Budapest és az Amerikai Egyesült Államok két városa között – értesültem lengyel és magyar iparági forrásokból. Úgy tudni, hogy a jövő év első felében induló közvetlen légi összeköttetést a lengyel nemzeti légitársaság, a LOT fogja üzemeltetni, méghozzá a legújabb generációs Boeing 787 Dreamliner repülőgépekkel. Erről a lehetőségről cikkezik a lengyel Pasazer utazási oldal is. És ezt az ügyes kis grafikát csinálták a cikkükhöz:
Információim szerint mindez azt jelenti, hogy a lengyel LOT egy Dreamlinere lényegében Budapestre kerül majd, igaz, a gyakorlatban máshogy is meg tudják oldani a járatok üzemeltetését. Mindenesetre, ha heti hét transzatlanti járatot indít a LOT, akkor ez körülbelül kétszázmillió dolláros, cirka hatvan milliárd forintos befektetés a részükről.
Így már sokkal érthetőbb, miért is látogat Budapestre a LOT legújabb Dreamlinere, az idén júniusban üzembe helyezett SP-LRG lajstromjelű gép, július hetedikén. (Erről itt olvashatsz.)
A lengyel légitársaság, a Budapest Airport és a két állam együttműködésével megvalósuló légi összeköttetést pénteken jelentheti majd be Mateusz Morawieczki lengyel miniszterelnökhelyettes és Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági miniszter, amikor a LOT gép Budapestre érkezik és itt tölt mintegy hat órát.
A Budapest Airport évek óta dolgozik azon, hogy ismét legyen közvetlen összeköttetés Budapest és New York között. New York mellett egy másik amerikai célállomás is szóba jöhet. A ma hatályos amerikai-magyar légügyi egyezmény értelmében ez Los Angeles lehet, de a kétoldalú megállapodás bármikor módosítható.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba beolvadt Nemzeti Közlekedési Hatóság még nem indította meg azt az eljárást, amellyel a lengyel társaságot kijelölhetnék az útvonalra. Igaz, erre az EU és az USA között 2008 óta hatályban lévő Open Skies megállapodás óta már nem is feltétlenül van szükség. Az OS értelmében pedig a kétoldalú egyezményben lefektett Los Angeles sem feltételnül mérvadó, bármelyik városba repülhetnek az uniós és az amerikai légitársaságok. San Franciscoba is. VAgy akár Debrecenből San Franciscoba :)
No de vissza a konkrét járathoz. Ez a kép akkor készült, amikor a LOT első dreamlinere Budapesten járt, 2013. január 13.-án. Korábban két amerikai légitársaság is üzemeltetett menetrend szerinti járatokat Budapest és New York JFK között, de a Malév 2012-es megszűnését követően az átszállási lehetőségek hiánya miatt a Delta és az American Airlines is megszüntette a járatot. (Ez a kép 2011 májusában, az American járatnyitón készült.)
Most a lengyel Malév juthat lehetőséghez, amit segít, hogy az alacsony kerozinárak miatt kisebb a járatindítás kockázata. A lengyel társaság azért próbálkozhat a magyar piacon, mert már évekkel ezelőtt megrendelte a 253 személyes Dreamliner repülőgépeit, de Varsóból nem tudja lekötni a gépei kapacitását. Olyannyira, hogy az egyik repülőjük folyamatosan az Air Europa légitársaság járatait teljesíti. Érdemes visszaemlékezni arra, hogy a LOT volt a Dreamliner bevezető légitársasága Európában, nyolc gépet rendeltek, ebből a hetediket most adta át a gyár.
A „lengyel Malév” folyamatosan pénzügyi gondokkal küzd, akár a Malév anno, csak éppen méretéhez képest visszafogottak a veszteségei, a lengyel kormány pedig ügyesebb volt abban, hogy az EU-val jóváhagyassa a cég állami támogatásait. Ám arra a légitársaságnak a közelmúltban nem volt és ma sincs pénze, hogy olyan mértékben bővítse hosszú távú járatainak kapacitását, mint ahogy azt a repülőgépek átvétele indokolná. No pláne nincs arra, hogy mondjuk az ázsiai útvonalakon versenyezzenek a térségben igen szilárd pozíciót elérő Qatar Airways-szel vagy Emirates-szel. Így aztán ésszerű megoldás lehet a gépet másutt használni. Egy olyan repülőtéren, ahol nagyon szeretnének közvetlen transzatlanti összeköttetést, de nincs hozzá légitársaságuk? Az olcsó olaj és a dinamikusan fejlődő turizmus, amely Budapestet jellemzi, üzleti alapon is racionálissá tehet egy ilyen döntést, de mi van akkor, ha a magyar állam hajlandó támogatni is egy vagy két útvonalat?
Hogy egy közeli példát említsek, a Wizz Air ilyen támogatási konstrukció keretében – amelyet közszolgáltatási szerződésnek hívnak – kapott pénzt arra, elindítson öt balkáni útvonalat. Ennek köszönhetően ma ismét repülhetünk Szarajevóba, Tiranába, Podgoricába, Szkopjéba és Pristinába. Egy USA-járat esetében számos módja van a legális támogatásnak, tehát ezt a verziót sem szabad kizárni. Ez esetben ráadásul egy olyan viszonylatot támogatna az állam, amely nem sérti a Budapesten egyeduralkodó Wizz érdekeit.
A LOT dreamlinerei amúgy elég jók. 18 teljesen vízszintessé alakítható business ülés, 21 elég tágas premium economy és 213 turista szék áll az utasok rendelkezésére. A repülő erős és csendes, így kicsit több esélyed van az alvásra, mint a ma ismert gépek többségében. Mivel az utasterében komfortosabb kabinnyomás és magasabb páratartalom uralkodik, mint az megszokott, kevéssé veszi igénybe a szervezetet.
Kerestem a légitársaságot, a repülőteret és a minisztériumot is, de eddig hivatalos válaszok nem érkeztek az ügyben. Úgyhogy addig nézzétek meg, milyen volt, amikor az American landolt Budapesten. HA pedig tetszett ez a post, kedvelj a Facobookon!