Változtatott csomagszabályzatán a WizzAir. Alapvetően kellemesen és transzparensen, most megpróbálom röviden összefoglalni a legfontosabbakat.
- Összement az ingyenes kézipoggyász. A WizzAir járatain csak és kizárólag az ülés alá beférő, 40x30x20 cm méretű KISMÉRETŰ kézipoggyász szállítható díjmentesen az alapárért. Aki ebbe nem fér bele az fizet. VAgy így. Vagy úgy.
- A ma megszokott a köznyelvben csak "kézipoggyász méretű"-ként ismert gurulós bőröndök (max: 55x40x23 cm) csak akkor vihetők fel a fedélzetre, ha megveszed a "Wizz Priority" szolgáltatást.
//Ennek díja változó, 10 euró a minimum. Milánóba 3350, Londonba már 4000 HUF, a csomag felvitelén kívül tartalmaz még elsőbbségi beszállást és elsőbbségi check-in-t, utóbbira csak akkor van szükséged, ha adsz fel csomagot, vagy nem csekkoltál be online. //
- A WizzAir bevezetett egy nagyon olcsó feladott poggyász kategóriát, amely maximum 10 kg. lehet és kb. 7 EUR. (Milánóba 2350, Londonba 2650 - főszezonon kívül.) NYilván egy dekával sem lehet több tíz kilónál, mert ha nehezebb, már fizeted is a 20 kilós díjat. Ami a repülőtéren 60 EUR.
Aki október 10.-e előtt vett jegyet priority nélkül, annak a foglalásához a légitársaság díjmentesen hozzáadott egy ilyen feladott poggyászt, ami egyrészt rendkívül korrekt, másrészt viszont figyelned kell, ha ilyen utas vagy: a reptéri checkin zárásáig - azaz legkésőbb a járatindulás előtt 40 percig - ezt a poggyászt fel kell adnod a pultoknál, és számítanod kell arra, hogy nagy lesz a sor. A járatindulásig persze vehetsz prioirty-t utólag és akkor felviheted a gépre a gurulós kézit, az ingyen 10 kiló feladott akkor is jár.
Aki október 10.-e előtt vett jegyet feladott poggyásszal, automatikusan kap priority-t.
HA nincs priority-d és mégis megjelensz a kapunál a gurulóssal, A check in pultnál és a gate-nél is lehet venni 10kg-os feladott poggyászt. A 10kg-os bőrönd ára a repülőtéren 20€, a gate-nél 25 - tájékoztatott kérdésre a Wizz kommunikációs csapata, miután a neten közzétett díjtáblázatokban nem látttam a 20 kg-os bőrön reptéri díját. TEHÁT FIGYELJ! A 20 kilós bőrönd díja a repülőtéren 60 EUR!!!
Ha Budapestről indulsz, ezen felül vélhetően megsarcol valamivel a földi kiszolgáló is, itt egy érdekes cikk arról, mivel ügyeskednek, hogy több pénzt húzzanak le az utasokról, mint amennyi a Wizz szabályzatában le van írva. Az alábbi videó pedig a szabályokról szól, magyarul nem értőknek is elmeséli, amit eddig olvashattál.
A WizzAir repülőjegyek megvásárlásában tehát nincs benne annak a kézipoggyásznak a szállítása, amit a köznyelv kézipoggyászként ismer. Csak egy kb. feleakkora csomagot vihetsz díjmentesen. A Ryanair szinte csutkára ugyanezt a szabályt vezeti be november 1-től., csak náluk két centivel nagyobb lehet az egyik oldala a kézimotyónak (42X20X30 cm). A WizzAir ugyanakkor mégis egy kicsit drágább lesz, mint a Ryanair, mert az íreknél ugyanannyiba kerül a PRIO, mint a Wizz-nél, de FIX áras. A Wizz-nél pedig a 10 eurós ár a legkisebb távolságokon érvényes, a hosszabb járatokon drágább.
Ami a kisméretű kézi árát illeti, a Wizz a legrövidebb járatokon egy euróval olcsóbb (8 EUR vs. 7 EUR) de sajnos itt is igaz, hogy a Wizz-nél csak alapár a 7 euró, a hosszabb járatokon magasabb díjak érvényesek. Amúgy nem is teljesen triviális, melyik célállomásra melyik ár érvényes, csak a foglalás során derül ki.
Ezzel a változtatással a WizzAir lényegében, visszatér ahhoz a csomagszabályzathoz, mint amit 2017 november elsején megszüntetett. Hogy miért szüntette meg, arra nincs valódi válasz, üzemeltetési indokokat citáltak, de amilyen káosz ezután következett, abból az derül ki, hogy ezt csak mondták. Az igazi okot nem tudjuk.
De a lényeg: ugyanúgy csak a kis motyót viheted fel ingyen a gépre, a gurulósért már fizetned kell. A régi rendszerben csak ezért fizettél, most pedig priority-nek hívják a nagyméretű kézipoggyászt. Amihez kapsz elsőbbségi beszállást és elsőbbségi check-in-t is, pár száz forinttal többet fizetsz, mint anno, cserébe viszont megszűnt az elsőbbségi beszállásnak hívott szolgáltatás elsőbbségi beszállítás jellege.
Mert ugye semmiképpen nem nevezhetjük elsőbbségi beszállásnak azt a szolgáltatást, amit rajtad kívül még 40-60 másik utas is megvásárolt. Vagyis, nevezhetjük annak, csak éppen nem az, hiszen a vége mindenképp az, hogy sorban fogsz állni. Nem keveset.
Ez a rendszer sokkal átláthatóbb és nagyvonalúbb is azokkal, akik kifizetik a priority-t. Hiszen cirka tíz euróért vihetsz egy kis hátizsákot és egy gurulós kézit. Korábban ezt a kettőt egyszerre akkor sem vihetted fel, ha fizettél a nagy kéziért. A tavaly óta tartó utasszívatós káoszban meg lényegében nem tudtad megjósolni, mi történik veled.
Akinek fontos az ideje és nem szeretne csomagra várni az érkezési repülőtéren, mindenképp vegye meg a PRIORTY-t. Most már csak arra kéne kitalálni egy szolgáltatást, mit tegyen az, aki tényleg nem szeretne sorban állni a beszállításnál. Fanyar humorral csak azt tudom tanácsolni, szálljon fel legutolsóként a repülőre. Ebben van némi kockázat, de legalább adrenalinra már nincs szükség. (VICC VOLT, NE VEGYÉTEK KOMOLYAN!)