Idén alig 12 százalékkal marad el a globális légiforgalom a Covid előtti év rekordjától és a légitársaságok nyereségessége is rakétaként lőtt ki, de még így is elégedetlenek az egy utasra jutó nyereséggel – hangzott el a IATA, azaz Nemzetközi Légiszállítási Szövetség 79. éves közgyűlésén Isztambulban, ahol az Egek Ura Blog is jelen volt. Ebből pedig az következik, hogy a jegyárak további emelkedésére, vagy eddig díjmentes szolgáltatások fizetőssé válására kell számítaniuk a légi utasoknak - már csak azért is, mert hatalmas beruházásokra van szükség a következő évtized fenntarthatósági céljainak teljesítéséhez – ezek finanszírozásához az ökoszisztéma profitja nem is lesz elég, be kell szállniuk az államoknak is.
A IATA első embere, Willie Walsh (képünkön), a British Airways korábbi vezérigazgatója emblematikus figurája a repülésnek, határozott és éles kiszólásairól ismert. Most, hogy a covid korlátozásokat maga mögött hagyja a világ, még a gazdasági bizonytalanságok ellenére is nyereségessé vált a repülés, ahogy Walsh fogalmazott, a légitársaságok jó úton vannak a nyereséges, biztonságos, hatékony és fenntartható jövő felé.
A globális utasforgalom idén mintegy 12 százalékkal marad el a Covid előtti évtől. A légi közlekedés globális éves bevétele várhatóan 9,7 százalékkal nő a tavalyihoz képest, 803 milliárd dollárra.
A nettó nyereség bombasztikus, eléri a 9,8 milliárd dollárt, ez több, mint a duplája annak az előrejelzésnek, amelyet a IATA 2022 decemberében publikált 2023-ra.
Látjuk ezt mi magunk is: a repülőjegyek meglehetősen drágák, bizonyos útvonalakon még turistaosztályon is csillagászati magasságokban vannak, miközben a legjobban irányított nagy légitársaságok rekord profitokat jelentenek – ilyen a Lufthansa vagy az Emirates, hogy a nálunk is jól ismert nevek közül hozzunk példát.
Egy New York-i metrójegy árát sem keressük meg egy utason – árnyalta a számot egy másik aspektusból Walsh, aki szerint ez az alacsony profit szint nem fenntartható. Persze ha tudjuk, hogy 2023-ra 4,3 milliárd utast vár a szektor, nem kis összegről van szó így sem. Ez a szám sokkal jobb annál, hogy a covid alatt 2020-ban 76 dollár veszteség jutott egy utasra.
De ebből a profitból nem finanszírozható az a rengeteg beruházás, amely a légitársaságok előtt áll, elsősorban a kitűzött fenntarthatósági célok teljesítésével kapcsolatban – erről a következő napokban külön is írok majd – a NetZero2050 céljaihoz ötbillió azaz ötezer milliárd dollár beruházásra lesz szükség. Ez több jelentős kutatás-fejlesztési program finanszírozása és az új technológiák implementálása mellett a fenntartható repülőgép-üzemanyag gyártási kapacitások kiépítéséhez szükséges. Az idei év prioritásai közé tartozik a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) termelését ösztönző rendszerek kialakítása, mert olyan szerény a jelenlegi gyártási kapacitás, hogy a NetZero2050 jelenleg még áálom. Komoly kapacitásnövelés nélkül lehetetlen elérni az iparág kibocsátás-csökkentési célkitűzéseit – figyelmeztetett az IATA vezetője.