UPDATE: A Wizz Air ma közölte, hogy a tegnapi járatbejelentés után akkora volt az érdeklődés, hogy már december 18.-án elindul a járat.
Jövő március 13.-tól naponta repül Berlin Schönefeldre (SXF) a Wizz Air. Az egyik nap reggel fél hétkor indulnak Budapestről és fél kilenckor száll fel a gép Berlinből, míg a másik nap 15.20-kor indul Budapestről és fél hatkor száll fel Schönefeldről. Az árak pedig elképesztő durvák: háromezer forint a legolcsóbb jegy egy irányba, Wizz Discount Club tagsággal pedig 2200. ULTRA.
Mindez azt jelenti, hogy a Wizz Air már az Air Berlin végével számol, amely nemrég jelentett csődöt és jelen pillanatban naponta három járatot üzemeltet Budapest és Berlin Tegel (TXL) között. Nyilván, ha a Kőér utcában azzal számolnának, hogy az Air Berlin ezzel a frekvenciával tovább jár a két város között, eszükbe sem jutott volna ez a járatindítás. Mondjuk, nem kell jóstehetség ahhoz, hogy a légitársaság teljes leállásával számoljanak. Ahhoz viszont igen, hogy az Air Berlin gépeit átvevő légitársaságok sem fognak fantáziát látni ebben az útvonalban.
Amely elég hányatott útvonal, anno a Malév repülte naponta kétszer, reggel és este. A csőd után a Lufthansa betett az útvonalra egy 737-est, majd egy még kisebb gépet, egy CRJ900-ast, de egy éven belül le is állította a direkt járatot, nem jött be nekik.
Schönefeld ezzel ellentétben jól muzsikál: az Easyjetnek az egyik legrégebbi útvonala, már több, mint tíz éve repülnek Berlin és Budapest között, de tavaly ősztől a Ryanair is megjelent ezen az útvonalon, szintén 3000 forintos alaptarifával. Nem nehéz tehát kitalálni, hogy a Wizz Air további árversenyt hoz, az pedig kérdés: hogy az AirBerlin kapacitásának kiesését ellensúlyozza-e a Wizz napi járata, vagy épp ellenkezőleg: a kereslet/kínálat egyensúlya a kereslet felé tolódik el, vagy sem.
Ha inkább a kereslet lesz túlsúlyban, az árak mindhárom légitársaságnál nőni fognak. Ha nem, akkor inkább csökkenni fognak ezen a rendkívül rövid útvonalon.
Szerintem Berlin olyan lesz jövő tavasztól, mint ma Milánó: a Wizz és a Ryanair közül valamelyiken üzembiztosan találsz majd jegyet tízezer forint alatt, lényegében bármilyen időpontra.
A kérdés sokkal inkább az, hogy az Easyjet meddig kíván részt venni az árversenyben. Mert az nem kérdés, hogy vagy lemegy az ultrák árszintjére, vagy eldobja ezt az útvonalat. B verzió, hogy az üzleti forgalom teljes egészében átszokik a kicsit drágább, de a hagyományos légitársaságokra a leginkább hasonlító Easyjetre, és ezen az útvonalon ők lesznek a prémium szolgáltatók. A magam részéről ennek kis esélyét látom, sokkal reálisabb lépés részükről az, hogy folyamatos árverseny helyett elteszik a gépüket egy magasabb profittal kecsegtető útvonalra.
Ha tetszett ez a post, kattints ide és lájkold az Egek Ura Blog Facebook-oldalát!