Minden, ami a repülésben prémium!

Egek Ura

57 éves géppel repül a Hudson-csoda személyzete! Te is ott lehetsz!

2011. október 19. - frequentflyer

Ugye emlékeztek még az olyan képekre, mint ez? Még nincs három éve, hogy erről beszélt mindenki, aki élt s mozgott, hiszen viszonylag ritkán esik meg, hogy egy utasszállító mindkét hajtóműve megáll a felszállást követő harmadik percben, majd ez a gép úgy landol egy vízfelületen, hogy mindenki életben marad, mi több, könnyű sérülést is csak három utas szenved el. Nem is csodálkozhatunk, ha a járat kapitánya és első tisztje egy csapásra sztár lesz Amerikában, az esetet pedig nemes egyszerűséggel Hudson-csodaként emlegetik azóta is. (Magam még láttam a süllyedő repülőt, s amint az utolsó utasokat kórházba viszik a mentők.) Most cpt. Sully Sullenberger jubileumi repülésen vesz részt november 18.-án, az amerikai repüléstörténeti alapítvány 1953-ban épített DC7-B tipusú gépének fedélzetén, F/O. Jeff Skiles elsőtiszt társaságában, ahogy 2009 január 15.-én is repültek. A cél, akárcsak akkor, Charlotte, Dél-Karolina állam legnagyobb reptere lesz, ide készültek repülni azon a téli napon is a US1549 járat fedélzetén, s nem mellesleg, s egy itteni múzeumban van kiállítva az N106US lajstromjelű Airbus A320-214 tipusú gép... A repülésre ezer dolláros áron lehet helyeket foglalni. (Folytatjuk)

Ugye emlékeztek még az olyan képekre, mint ez? Még nincs három éve, hogy erről beszélt mindenki, aki élt s mozgott, hiszen viszonylag ritkán esik meg, hogy egy utasszállító mindkét hajtóműve megáll a felszállást követő harmadik percben, majd ez a gép úgy landol egy vízfelületen, hogy mindenki életben marad, mi több, könnyű sérülést is csak három utas szenved el. Nem is csodálkozhatunk, ha a járat kapitánya és első tisztje egy csapásra sztár lesz Amerikában, az esetet pedig nemes egyszerűséggel Hudson-csodaként emlegetik azóta is. (Magam még láttam a süllyedő repülőt, s amint az utolsó utasokat kórházba viszik a mentők.) Most cpt. Sully Sullenberger jubileumi repülésen vesz részt november 18.-án, az amerikai repüléstörténeti alapítvány 1953-ban épített DC7-B tipusú gépének fedélzetén, F/O. Jeff Skiles elsőtiszt társaságában, ahogy 2009 január 15.-én is repültek. A cél, akárcsak akkor, Charlotte, Dél-Karolina állam legnagyobb reptere lesz, ide készültek repülni azon a téli napon is a US1549 járat fedélzetén, s nem mellesleg, s egy itteni múzeumban van kiállítva az N106US lajstromjelű Airbus A320-214 tipusú gép... A repülésre ezer dolláros áron lehet helyeket foglalni. (Folytatjuk)

Személyes élményemet had osszam meg veletek, épp New Yorkban voltam az esetkor, s a több tucat rendőrautót követve a Hudson partjára siettem, akárcsak több száz helyi katasztrófaturista. Bevallom, bennem is ez keselyű attitűd dolgozott azidőtájt, épp a 41. utcában shoppingoltam, amikor is hallottam a több tucat rendőrautó szirénáját, a tévében meg már breaking news volt az eset, a helyi médiára jellemzően már a LaGuardia (LGA) irányítótornyának ügyelet vezetőjét kapcsolták. Hamar előjött belőlem az újságíró, tudtam, hogy a gép azidőtájt ért vizet, így cuccaimat hátrahagyva, elindultam a 11. utca felé a vízpartra, hátha adhatok haza egy tudósítást. /Kikerestem, itt van./ Esélyünk sem volt a mentőakció közelébe férkőzni, a parton kemény mínuszok voltak, s csaknem 150 rendőrautó személyzete gondoskodott arról, hogy az újságírók és a katasztrófaturisták ne akadályozzák a munkát. Mire odaértem, már szürkült, de találtam egy pontot, ahonnan ráláttam az eseményekre, ekkor az utolsó utasokat hozták ki hajóval a partra, a gép pedig már alábukott, de az orra és a vezérsík még kilátszott a vízből...

A US1549-es járat Charlotte, SC felé indult a LaGuardia reptérről, a felszállás után három perccel madárrajjal ütköztek, méghozzá a kemény csontozatú kanadai vadludakkal, s bekövetkezett minden pilóta rémálma. Amit gyakorolnak ugyan a szimulátoron, de amelyről mindenki tudja: kevés esélyük van mindent tökéletesen csinálni, hogy túléljék. Nem túl szívderítő, ha 2818 láb (alig ezer méter) magasan, emelkedés közben megszűnik minden tolóerő, miközben 155 utas és a személyzet van az ember háta mögött...

Sullenberger, több évtizednyi US Navy múlttal a másodperc törtrésze alatt döntött úgy, hogy nem tölti az időt az irányítással való kommunikációval, mérlegelte a lehetőségeit és a hátralévő időt és távolságot, amit a levegőben tölthet, s a Hudson folyó felé fordította a gépet. Csodásan tette le, ezt követően a mentőcsónakokba távoztak az utasok, akik pedig nem fértek azokba, a vízen ringó gép szárnyán állva várták meg, míg a  menetrend szerinti hajójáratok a segítségükre sietnek.

Sullenberger kapitány és kollégája híres lett. Szeptemberben tértek vissza a menetrend szerinti repülésbe, de Sully jó pár esztendő haditengerészeti, majd harminc év polgári karrier után tavaly május harmadikán elbúcsúzott a menetrend szerinti forgalomtól.

Most az amerikai repüléstörténeti alapítvány 1953-ban épített, az Eastern Airlines flottájában 1958-ban szolgálatba állított négymotoros DC7-esét vezeti majd egészen Opa-Locka-tól Charlottba, ahol az ő US gépe van kiállítva. Az N836D helyreállítása a 2000-es évek elején kezdődött, hasonló kemény munkával, mint amit a magyar Goldtimer alapítvány végzett a Malév HA-LIX Li-2 repülőgépével. A különleges járatra 1000 dollárért lehet jegyet venni, támogatva a régi repülőgépek felújításával foglalkozó alapítvány munkáját.

58 utasnak van esélye felülni a járatra, amely két és fél órát repül majd, közben, ha Sully cpt. ideje engedi, hátramegy csevegni az utasokhoz, landolás után pedig autogramokat osztogat és dedikálja a repülő makettjét. A repülőből egyébként 105 darabot építettek, teletankolva a hatótávolsága 5100 mérföld, 4512 gallonos tankjából pedig óránkénti 313-456 gallonos tempóval égeti a naftát. 352 csomós (405 mérföld) sebessége még a jet-korszak elején is szépnek számított, erre volt képes a 4 darab 18 hengeres motor. Bővebbet a gépről itt olvashatsz.

A bejegyzés trackback címe:

https://egekura.blog.hu/api/trackback/id/tr218332840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása