A légitársaságok egyre csak készítik okostelefonos szoftvereiket, a legtöbbjük azonban nem tud többet a foglalásnál, törzsutasegyenleg-kezelésénél és az online check-in szolgáltatásnál. Az Air France azonban új dimenzóba helyezte a mobil szolgáltatásokat, méghozzá SMS-en keresztül. A lényeg, hogy ha megadod a mobilszámod a foglalásnál, vagy a check-in alkalmával, minden nem várt eseményről értesítenek, megkímélve téged rengeteg sorbanállástól. Valami ilyentől, teszem azt...
A légitársaságok egyre csak készítik okostelefonos szoftvereiket, a legtöbbjük azonban nem tud többet a foglalásnál, törzsutasegyenleg-kezelésénél és az online check-in szolgáltatásnál. Az Air France azonban új dimenzóba helyezte a mobil szolgáltatásokat, méghozzá SMS-en keresztül. A lényeg, hogy ha megadod a mobilszámod a foglalásnál, vagy a check-in alkalmával, minden nem várt eseményről értesítenek, megkímélve téged rengeteg sorbanállástól. Valami ilyentől, teszem azt...
Az AirFrance Connect (KLM Connect) rendszer valóban azt jelenti, amit: a légitársaság az utazás végéig kapcsolatban van az ügyfelével, in case of... alapon, vagyis, ha valami nem várt dolog történik, azonnal értesíteni tudja, már amennyiben az ügyfél bekapcsolva tartja a mobilját. Az értesítés ingyenes, lévén SMS-ben történik, melynek fogadása ugyanis minden külföldi rendszeren free. Ne tévedjünk! Ez az értesítés hasznos az utasnak, de éppoly hasznos a légitársaságnak is, hiszen csökkenti a földi kiszolgálók terhelését, vagy épp az utasok dühkitörését hozza előre, s mire a problémás utas találkozik a légitársaság emberével, már lemegy az agyából a gőz. Az is valami.
A kapuszám változásáról való értesítés a lehető legpraktikusabb szolgáltatás, amit el tudok képzelni, lévén a nagy átszállórepterek monitorjain időbe telik megtalálni a járatot, főleg akkor, ha mondjuk holtfáradt az ember egy interkontinentális járat után, vagy ideges, mert késett a gépe és attól tart, lekési a csatlakozást. Ilyenkor jól jöhet az értesítés, hogy a csatlakozó járat is késik, vagy, hogy mikor kezdődik annak a beszállítása. Igaz, erről nem küldenek értesítést, de ezúton javasolnám: az esetek döntő többségében ugyanis a beszállítás mindig később, időnként sokkal később kezdődik annál, mint ami a beszállókártyára van írva.
Az igazán tutista szolgáltatás ugyanakkor a csomag késésére vonatkozó SMS. Sajnos időnként előfordul, hogy a csomag nem kerül fel arra a gépre, amivel mi utazunk, s úgy várjuk végig a szalagnál - a vége felé már kéztördelve - az érkező poggyászokat, hogy valaki a légitársaság irodájában tisztában van vele: az nem fog megérkezni. Ezt követi a sorbanállás sorstársainkkal, a jegyzőkönyv és ami még ilyenkor szokásos.
Ha azonban leszállás után bekapcsoljuk a mobilt és rögtön jön az SMS, hogy kedves utasunk, nagyon sajnáljuk, de ez a csomag nem került fel a gépre, nem kell megvárni, amíg lepotyog az összes bőrönd, hanem egyenesen mehetünk felvetetni a jegyzőkönyvet, felvenni a segélycsomagot és megrendelni a kiszállítást. S ehhez nem kellett más, mint az SMS-rendszert összekötni a Worldtracer nevű poggyászkereső rendszerrel, valamint beprogramozni néhány algoritmust.
Hasonlóképp hasznos, hogy ha a gépünk lekési a csatlakozást - ezt jó esetben már akkor tudja a légitársaság, amikor a levegőben vagyunk - akkor leszállás után erről is értesítenek, sőt az átfoglalást, vagy a reroutolást (útvonal-újratervezést) is megcsinálják automatikusan, s a végeredményt küldik el SMS-ben. Ekkor, ha ez az opció megfelelő, egy automatából kinyomtathatjuk az új beszállókártyákat, s mehetünk is a kapukhoz. Ha valami miatt nem megfelelő a felajánlott lehetőség, akkor még mindig ott a transfer desk, mint opció, ám, remélhetőleg néhány hónap múlva lényegesen kisebb sorokkal.
A jövőbeni fejlesztések része lesz, hogy Last Call esetén SMS-t küldenek azoknak, akik még nem szálltak be a gépbe. A rendszert – fedélzeti wifi hálózat segítségével – a repülőgépek fedélzetén is elérhetővé szeretnék tenni. Valamint a GPS-es okostelefonokhoz fejlesztenének egy augmented reality programot, segítendő az eligazodást Párizsban Amszterdamban és a többi SkyTeam központi reptéren.
Az AirFrance felmérései szerint utasaik 99 százalékának van mobilja, háromnegyedük okostelefont nyüstöl, meglepő módon nagyjából azonos elosztásban a platformok között. Talán épp ezért fogtak egy platformfüggetlen oldal fejlesztésébe, amely minden telefonról csatlakozva ugyanazt mutatja meg. A mobile.airfrance.com vagy mobile.klm.com oldalakon a szokásos funkciók mellett találni egy intelligens keresőt, amelyben 5-600 alapkérdést és a rájuk adott választ töltöttek fel, de több nyelven.