A kínai állami repülőgépgyártó vállalat, a COMAC 100 repülőgépre kapott megrendelést (pontosabban 50 firm order és 50 opció) négy kínai légitársaság tömörülésétől és a GE lízingcégétől a C919 keskenytörzsű típusra, amely a Boeing 737, illetve az Airbus 320 gépcsalád konkurense lehet. Az első gépet 2016-ban szállíthatják le, s a GE közreműködése elősegítheti azt is, hogy az egyébként igen figyelmes, s az amerikai piac védelmét is részben ellátó amerikai hatóságok is megadják a megfelelő engedélyeket a kínai típusnak. Te utaznál kínai repülővel? A kínai állami repülőgépgyártó vállalat, a COMAC 100 repülőgépre kapott megrendelést (pontosabban 50 firm order és 50 opció) négy kínai légitársaság tömörülésétől és a GE lízingcégétől a C919 keskenytörzsű típusra, amely a Boeing 737, illetve az Airbus 320 gépcsalád konkurense lehet. Az első gépet 2016-ban szállíthatják le, s a GE közreműködése elősegítheti azt is, hogy az egyébként igen figyelmes, s az amerikai piac védelmét is részben ellátó amerikai hatóságok is megadják a megfelelő engedélyeket a kínai típusnak. Te utaznál kínai repülővel?
A kínai légi szakvásáron tett bejelentés persze inkább protokolláris jellegű, de korántsem szabad lebecsülni a jelentőségét, hiszen ezzel Kína újabb lépést tett afelé, hogy komoly piaci szereplővé váljon a repülőgépgyártó piacon. A megrendelés ugyanis egy olyan gépre érkezett, amelynek még csak a terveit és a mérethű makettjét ismerhetjük, hiszen első felszállása 2014-re várható. Francia-amerikai hajtómű Felülnénk-e egy kínai gépre? Rendszeresen hangzik el ez a kérdés a témában, főleg azt a tényt ismerve, hogy két évvel ezelőtt, egy Kínába leszállított Airbus A320-as szőrén-szálán eltűnt a nemzetközi légi regiszterekből. Soha nem került egyetlen légitársaság lajstromába, s egyetlen repült órát sem könyveltek le a gépre, amióta átvették a kínaiak. Több rosszmájú iparági szakértő szerint erre a ritka jelenségre csakis az lehet a magyarázat, hogy kínai mérnökök atomjaira szedték a repülőt, némi tudomány érdekében. Ha készül is repülő ez alapján, az aligha a Comac lesz, ha így lenne, a nagy gyártók már tiltakoznának. Ráadásul, a Shanghajban tervezett és összeszerelt gépnek csupán a sárkánya (és a teljes szerkezete) kínai, a repülő hajtóműve például a GE és a francia Safran együttműködésben készíti, de a már ismert CFM típussal is rendelhető. A teljes avionika francia és amerikai eredetű, vagyis, a gép gyártásán a hagyományos gyártók is jól keresnek majd. A C919 által is képviselt keskeny törzsű gépek piacán az elkövetkező 20 évben több mint 21 ezer repülőt adhatnak el ezerhétszázmilliárd dollár értékben. A Boeing szerint Kínában háromszorosára nő a piac ugyanebben az időszakban, s ezzel az USA után kína lenne a világ második legnagyobb felvevőpiac a gépekre. ává válna. A Boeing úgy számol, összesen 480 milliárd dollárért, 4.330 új repülőgépet adhatnak el Kínában a következő húsz évben. A Goldman Sachs számításai szerint a kínai utasszám 2022-re elérheti az 1 milliárd főt. Kínai kialakítás A repülő kialakítása ugyanakkor figyelembe veszi a kínai igényeket és az ország sajátosságait, így a nagy távolságokat. Az alapverzió hatósávolsága Az új típus sikere elemzők szerint attól függ, hogy a nemzetközi közösség bizalmába fogadja-e a kínai repülőgépeket, de kiemelik: a kínai piac is életben tud tartani egy gyártót úgy, hogy azon jut hely a Boeing-Airbus párosnak is. A GE közreműködése azonban az amerikai Szövetségi Repülésügyi Hatóságot (FAA) is meggyőzheti, hogy típusengedélyt adjon a C919-nek. - A legtöbb légitársaság azonban megvárja megrendeléseivel az első tapasztalatokat a repülőgép üzemszerű működéséről - mondta Bradley Perrett az Aviation Week ázsiai irodavezetője. Ha tetszett a post: Légyszi kattints ide és lájkold a blog Facebook oldalát! Így a FB-n is tudsz kommentelni, látod a bejegyzéseket és részt vehetsz a hamarosan szerveződő játékokban, repülős relikviákért, repjegyekért! Ha további részletek érdekelnek, amolyan insider nézőpontból, akkor katt ide!