Minden, ami a repülésben prémium!

Egek Ura

Profitban gazdag 2023 vár a légitársaságokra

De mi lesz az olcsó jegyeinkkel?

2023. január 19. - frequentflyer

A globális légiközlekedés lassan túl van a Covid sokkon, Kína is nyitás alatti üzemmódban van, az International Air Transport Association (IATA) összesítései szerint a légitársaságoknak 2022-ben sikerült jelentősen csökkenteniük veszteségeiket, és az előrejelzések szerint 2023-ban újra nyereségessé válnak. A IATA az idén még 6,9 milliárd dolláros globális légitársasági veszteségre számít, ami jelentős javulás 2020-hoz és 2021-hez képest, amikor az iparág 137,7, illetve 42,0 milliárd dolláros veszteséget realizált. Bár a járvány előtti időszak profitszintje még messze van, idén az iparág egésze 4,7 milliárd dollár profitot termel majd, szemben a 2019-es 26,4 milliárd dollárral. A nyár végén az európai légiközlekedési káosz kapcsán publikált elemzésem időtállónak bizonyult - most inkább abban érdekes elmélyedni, üzleti értelemben mi vár az iparág szereplőire - már csak azért is, mert ez határozza meg azt, milyen lesz az utasok által elérhető kínálat, a szolgáltatás minősége és az árszínvonal. 

iata2023.jpg

Willie Walsh, a IATA vezére, korábban a British Airways-t és az Iberiát is tömörítő IAG első embere szerint a növekedés motorja elsősorban az amerikai kontinens lesz, azon belül is az USA. Az európai és a közel-keleti régiókban kisebb nyereség várható, és a hatalmas ázsiai-csendes-óceáni piac mínuszban marad Latin-Amerika és Afrika mellett.Európa még a háború és az infláció miatt is gyengélkedik, és a globális haszonkulcs is szerény szinten van még, 2024-re 0,6 százalékot várnak, szemben a 2019-es 3,1 százalékkal, még rengeteg tennivalója van a légitársaságoknak, mire a stabil és kiszámíthatóan nyereséges zónába érnek. Walsh szerint a 2023-as várható profit még igencsak vékony és nagyon nagy feladat a légitársaságoknak, hogy alkalmazkodjanak a folyamatosan változó körülményekhez és figyeljék a gazdasági bizonytalanságokat. Nézzünk néhány főbb kihívást, amelyről Walsh beszélt. 

Üzemanyagárak, valuta volatilitás, háború és reptérkáosz

  • Bár idén 54%-ot emelkedtek az üzemanyagköltségek, ez alacsony bázisról történt, ehhez a légitársaságok hozzá vannak szokva. Még akkor is, ha most talán kevesebb készpénzt tudtak arra elkülöníteni, hogy fedezzék a pozícióikat.
  • A dollár alapú iparágban az euró-dollár volatilitás és az euró erősödése komoly problémát okoz, nem csak az európai cégeknek. 
  • A kínai Zero Covid politika rengeteget ártott a légiközlekedés teljesítményének, de most, a nyitás idején látszik, hogy az EU légitársaságok komoly versenyhátrányba kerülnek a Kína-Európa piacon, elsősorban a háború miatt, lévén, az EU-s légitársaságok nem vehetik igénybe az orosz légteret, de a kínaiak és az öböl mentiek igen. 
  • Maga a háború sajnos bevételkiesés, de az Oroszországba irányuló és az onnan induló nemzetközi útvonalak kiesése annyira azért nem látszik meg a számokon. 
  • A főbb európai reptereken a kaotikus helyzet konszolidálódik, erről beszéltem a napokban a TrendFM kérdésére. Willie Walsh szerint 2023-ban, a biztonsági ellenőrzéseknél a beszállókártya lecsippantásától az ellenőrző berendezésig eljutni átlagosan öt percbe telik majd Európa reptereinek többségén, Amszterdam és a Heathrow nyilván kivétel, a csúcsidőszak és a nyaralási szezon természetesen kivétel, de az éves átlag ennyi lesz - az átlagba természetesen nem számolták bele az éjszakai üresjáratokat.

A bejegyzés trackback címe:

https://egekura.blog.hu/api/trackback/id/tr4018030018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása