Végre! Elindult a fedélzeti internet szolgáltatás a Lufthansa keskenytörzsű flottáján, ami annyit tesz, hogy egyre több európai járaton lesz net. Eddig a Lufthansa A320-as flottájának 19 gépét (az összes A320-as családba tartozó repülő kicsit több, mint tizedét) , az Austrian Airlines 31 gépét (az összes keskenytörzsű kétharmadát) és a Eurowings 29 (az összes gép cirka felét) gépét szerelték fel a szolgáltatáshoz szükséges wifi-technológiával és műholdas antennákkal. A gépekre a Lufthansa Technik installálja az online kapcsolatot, jelentős részben ferihegyi műszaki bázisán. A munkák négy napot vesznek igénybe gépenként, és több, mint hétszáz alkatrészt építenek be a repülőbe, kétszáz kilóval növelve a súlyát.
A számok azt jelentik, hogy ma még mázli kell ahhoz, hogy egy Budapest-Münchenen vagy BUD-FRA járaton netes gép hozzon-vigyen, de mondjuk Dusseldorf vagy Hamburg felé már jó az esély, az Austrian hálózatáról nem is beszélve. Igaz, Budapest és Bécs között javarészt turboprop Bombardier Q400 gépek járnak, tehát azokon ne számíts online kapcsolatra, már amennyiben hiányozna azalatt a 25-35 perc alatt, amíg Bécsbe érsz. Ahol elég jó ingyenes wifi van a repülőtéren.
Hogyan állapíthatod meg, hogy van-e wifi a gépen? Hát úgy, hogy elég feltűnő helyre kirakják az erre utaló jelzést, amit itt létsz. Ahogy haladunk előre az időben egyre gyakoribb lesz, mivel a többi gépen folyamatos az átalakítás. Nyilván a karbantartások jelentik azt a lehetőséget, amikor a gépekre installálható az amúgy nem éppen egyszerű rendszer. A nagy sebességű technológiát sikeresen tesztelték az elmúlt hónapokban mind a Lufthansa, mind pedig az Austrian Airlines járatain.
Három euróért csetelésre alkalmas elég basic hozzáférést, kapsz, a böngészésre is alkalmas FlyNet Surf csomag hét euróba kerül, míg a videostreamet is biztosító FlyNet Stream csomag pedig tizenkét euróba kerül a Lufthansa járatain. Az Austrian Airlines ugyanezeket a szolgáltatásokat fogja kínálni, azonos áron – myAustrian FlyNet Message, myAustrian FlyNet Surf és myAustrian FlyNet Stream néven.
Hogyan kell csatlakozni? Ha van wifi a gépen, felszállás után körülbelül öt-tíz perccel, ha elért a gép egy biztonságos magasságot, aktiválják a hálózatot. Rácsatlakozol, aztán egy olyan oldalon találod magad, ahol ki kell választanod a megfelelő csomagot és ki kell fizetned a szolgáltatást.
Az utasok bankkártyával vagy fizetési szolgáltatásokon (pl. PayPal) keresztül fizethetnek az internetért, de hamarosan a globális roamingmegoldások is működnek majd, mint amilyen például a Boingo, vagy épp a Telekom szolgáltatása. (Nem a Magyar Telekomé, hanem a németé.) Fizetés után már csak netezned kell, mintha a földön lennél. A legtöbb légitársaság a hangátvitelt, például a Vibert nem engedélyezi, biztonsági okokból, valamint azért, mert az utasok zavarnák egymást.
Hamarosan Miles&More mérföldekkel is fizethetsz, már amennyiben ilyenekre akarod elégetni a mérföldjeidet. Én ez utóbbit csak egy esetben javaslom: ha nagyon kevés mérföld van a számládon és keveset is utazol. Ha sokat repülsz és gyűjtöd a mérföldeket, akkor inkább ne pazarolj…
A Lufthansa Csoport légitársaságai az Inmarsat a legfejlettebb szélessávú műholdas technológiáját (Ka-Band) használják az internethozzáférés biztosítására, amely problémamentes és megbízható lefedettséget biztosít a rövid és közepes távú járatokon. Többek között annak köszönhetően, hogy használják a földön megszokott LTE-technológiát is. Az Inmarsat Global Xpress (GX) nevű hálózat műszaki partnere egyébként a Deutsche Telekom.
A Lufthansa mindig is élen járt a fedélzeti digitalizációban. 2003. január 15-én a világ légitársaságai közül elsőként kínált internethozzáférést interkontinentális járatán. Ezt később 2006-ban megszüntették, mert anno a kereslet sem volt túl nagy, ezért a kapcsolatot biztosító a Connexion by Boeing műholdas szolgáltatást kivezették a piacról. 2010 decemberében indult újra a Lufthansánál a FlyNet néven a netszolgáltatás, először a transzatlanti útvonalakon - ma 107 interkontinentális gépen elérhető. A kapcsolat nem problémamamentes, de a döccenők ellenére is nagyon szeretik az utazók.
A Boeing 777 üzembe állítása óta a SWISS is ad fedélzeti netet, és a tervek szerint 2018-tól a rövid és közepes távolságú járatokon is bevezeti a szolgáltatást.