Minden, ami a repülésben prémium!

Egek Ura

Dubaiban is beköszöntött a fapados korszak

2013. október 28. - frequentflyer

Elindult a Wizz Air dubaji járata vasárnap hajnalban Budapestről, amely történelmi járat volt a nemzetközi aviatikát tekintve is: ez a járat nyitotta meg az utasok előtt a Dubai World Central Al Maktoum légikikötőt. A közép-európai diszkont légitársaság Kijevből, Bukarestből és Szófiából is indít járatokat ide, a reptér eddig teherporta volt, mostantól pedig az Egyesült Arab Emirátusok első diszkont-repülőtereként működik: az Abu Dhabitól és Dubaitól egyenlő távolságra fekvő létesítmény egyelőre busszal és taxival érhető el mindkét városból - a taxi dubai belvárosába harminc eurónak megfelelő dirham.

JA: HOLNAP ESTIG 30 SZÁZALÉKKAL OLCSÓBB minden DWC jegy.



Elindult a Wizz Air dubaji járata vasárnap hajnalban Budapestről, amely történelmi járat volt a nemzetközi aviatikát tekintve is: ez a járat nyitotta meg az utasok előtt a Dubai World Central Al Maktoum légikikötőt. A közép-európai diszkont légitársaság Kijevből, Bukarestből és Szófiából is indít járatokat ide, a reptér eddig teherporta volt, mostantól pedig az Egyesült Arab Emirátusok első diszkont-repülőtereként működik: az Abu Dhabitól és Dubaitól egyenlő távolságra fekvő létesítmény egyelőre busszal és taxival érhető el mindkét városból - a taxi dubai belvárosába harminc eurónak megfelelő dirham.

JA: HOLNAP ESTIG 30 SZÁZALÉKKAL OLCSÓBB minden DWC jegy.



- Hamarosan újabb diszkont légitársaságokkal írunk alá szerződést – mondta a megnyitó sajtótájékoztatón Paul Griffith, az üzemeltető cég vezérigazgatója. 2014 nyári menetrendjében már ide fog repülni a szomszédos Dohából az ötcsillagos Qatar Airways, heteken belül a német chartercég, a Condor is ideköltözteti drankfurti és düsseldori járatát, de Bajrein nemzeti légitársasága, a Gulf Air is ide repül december nyolcadikától.

Mindenekelőtt a repülésről: pontos indulás, pontos érkezés, igaz, 20 perccel korábban is leszállhattunk volna. A gép három kört is holdingolt, mert a sejkek, akik jöttek köszönteni és tapsolni a vízsugárnak, nem érkeztek meg akkora, amekkorra a gép eredetileg leszállt volna - nem ők késtek, a repülő hozott 20 percet a menetrenden. Nem voltak sokan, így teljes soron tudtam aludni, a személyzet a hajnali fél hármas indulás ellenére tüneményes. Mondjuk, az, hogy öt óra alatt egyetlen pohár víz sem jár, felvet bennem egészségügyi kérdéseket…

Különben, érdekes indulás volt, ugyanis az óraátállítás éjszakáján 2.35-kor indulni annyit jelent, hogy ez az időpont ugye azon az éjszaka kétszer van, lévén, háromkor állítunk vissza kettő órára. Nekem is csak utólag volt triviális, hogy ez esetben nyilván a második számít, bevallom, kimentem az első szerint a reptérre. Amikor is a 2B tranzitban semmi nem üzemel, az egyetlen automata sem működött, így vagyonokat tudtam volna fizetni egy vízért, s fizettem is, nyilván, immár a gép fedélzetén.

A 82 milliárd dolláros befektetéssel fejlesztett (2020-ig költenek rá ennyit) reptér vezérigazgatója de elmondta, a Wizz Air megjelenése hozta el az emirátusokba az európai értelemben vett low cost (azaz diszkont) légitársasági modellt. Eddig is volt dubajban olcsó légitársaság, mint például a FlyDubai, amely Belgrádból indít járatot, ám az nem klasszikus a műfajban, hiszen ami emirátusi, az nem lehet fapados.

A körülmények mégsem fapadosak: tágas, éttermek, kávézók és reptéri boltok is várják az utasokat, a forgalmi előtér hatalmas, egyszerre több tucat repülőnek tud helyet adni, ami mondjuk nem is csoda, alapterülete jelenleg 220 négyzetkilométer, s ez még csak nőni fog.  Le- és felszállítási kapacitásban sincs hiány, s mint Paul Griffith elmondta, minden géptípust tudnak fogadni, beleértve a legnagyobbakat is, mint az Airbus A380. A 2007-ben indult beruházásban hat párhozamos futópályát terveztek, (Budapesten és a londoni Heathrow-n is kettő van) végül csak öt lesz, mindegyik öt kilométer hosszú, s 800 méterre fekszenek majd egymástól. 2020-ra a reptér nagyobb területet foglal majd el, mint Bahrein.

A reptér üzemeltetője a Dubai nemzetközi repülőteret (amely az Emirates légitársaságnak ad otthont) is működtető állami cég, s már készülnek arra az időre, amikor a nagy reptér felújítása miatt részleges pályazárat vezetnek majd be, s lényegében az Emirates kivételével az összes légitársaság átszorul a World Central légikökötőbe. 2015-16 környékére persze tovább fejlődik az infrastruktúra, jelenleg ugyanis nincsenek utashidak, az utasokat busszal szállítják a gépekhez. 2020-ra pedig a térség, hacsak nema  világ legnagyobb gyűjtő-elosztó központjává avanzsál a ma még fapados légikikötő, amelynek kapacitása évi 160-200 millió utas kezelését teszi majd lehetővé. S könnyen lehet, hogy akkorra a jelenleg a városhoz közelebbi Dubai International valamelyik terminálja lesz a diszkont cégeket kiszolgáló reptér?

A bejegyzés trackback címe:

https://egekura.blog.hu/api/trackback/id/tr118333188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása