Egy nappal a csőd bejelentése után korai lenne mély elemzést írni a helyzetről, mindenesetre, mivel az Air Berlin igen erősen jelen van a magyar piacon is, ráadásul igen jó árakkal operál - igaz jó árainak egy részét már amúgy is a labilis pénzügyi helyzete hívta életre: vergődő légitársaságok sokszor és sokat akcióznak, mert nekik bármi áron kell a pénz, még úgy is, ha nyereség nélkül, vagy minimális nyereséggel árusítják ki a jegyeket. Napi három járat Berlin-Tegel repülőterére, valamint egészen komoly nyaraló útvonal hálózat Bécsből, a FlyNiki színeiben, az komoly piaci részt jelent. Nézzük tehát a legfontosabb tudnivalókat.
1.: Az Air Berlin repül
Akinek jegye van a következő egy-két hónapra, az nyugodjon meg, a légitársaság el fogja vinni és vissza fogja hozni. A csődvédelem - egyszerűbb szóval csőd - nem a cég Malév-féle összeomlását jelenti, hanem azt, hogy a cég működik, csak éppen visszafogottan fizeti ki a lejárt tartozásait és az egyéb számláinak rendezése során is azok élveznek előnyt, amelyek a napi működéshez feltétlenül szükségesek.
Van teendőd? NINCS.
2.: Foglalnál? Tedd, de vedd figyelembe: mire utazol, minden megváltozhat. Miután a német állam adott 150 millió euró kölcsönt a cégnek, hogy támogassa az átszervezését - valójában feltételezem azért, hogy ne másnap kelljen leállítani a járatok egy részét - magára is húzta a csődöt annyiban, hogy ezek után biztosan nem hagyja, hogy az Air Berlin úgy fejezze be működését, hogy utasok ezreit hagyja sorsukra a repülőtéren, valamint több tízezer utasnál hagyjon kifizetett, de soha le nem utazott repülőjegyet. Ezt nehéz kivitelezni, de kellően szofisztikált hozzáállással nem lehetetlen.
FONTOS: AirBerlin jegyet addig is csak es kizárólag bankkártyával és csakis a légitársaság honlapján közvetlenül vegyél. Ha ugyanis leállnak és nem tesznek át más járatokra, ebben az egy esetben garantált, hogy visszakapod a pénzed. A készpénzes fizetés esetében tuti bukovári, és hasonlóan kétséges helyzet, ha utazási irodában kártyával fizetsz!
3.: Lehetőségek. (Elmélet)
Abban az egyelőre csak elméleti esetben, ha az Air Berlin valóban nem talál befektetőt és működését befejezni kényszerül, akkor azt egy jó előre meghatározott napon teheti, rendezett módon. Ez azt jelenti, hogy meghatározzák a jegyértékesítés befejezésének és a leállásnak a dátumát, ezzel egyidőben pedig nyilvánosságra hozzák, hogy a gépeket, az útvonalakat mely légitársaságok veszik át. Egy rendezett csőd keretében a meglévő foglalásokat átírják más légitársaságokhoz, a leállás napját követően pedig szétdarabolják a légitársaságot, végül az el nem vitt, veszteséges maradékra a felszámolás vár.
Az is egy elméleti lehetőség, hogy jön egy új befektető, sok sok milliárd euróval, és egy rendezett csőd mellett újraindítja az Air Berlint zöldmezős beruházásként. Ez azt jelenti, hogy az útvonalhálózat jó részeit a leállást követő reggel egy zöldmezős cégben újraindítja. (Ez történhetett volna anno a Malévvel is, ha a kormányt kicsit is érdekelte volna a dolog, de a szakemberek akkor inkább - különböző motivációik lehettek - inkább a fapados forradalom mellett tették le a voksukat. A forgalmi adatok őket igazolják.) Ehhez kell a piac és a hitelezők beleegyezése is, de Németországban ez nem lehetetlen. Kérdés, ki lehet ez a pénzes befektető? Lehet például a Ryanair, vagy akár a Wizzair is, ha szerez rá pénzt. Még a British Airways-t és az Iberia-t birtokló IAG csoport lehet elméletileg lehetséges, ám ők aligha vesznek a hátukra még egy púpot a saját problémáik mellé.
Az, hogy a csődöt követően a Lufthansa máris kommunikálta, hogy már tárgyalnak arról, hogy az Airberlin-csoport egy részét felvásárolják és vizsgálják a lehetőségét az emberek továbbfoglalkoztatásának, illetve a létszám bővítésének is, inkább azt a sejtést erősíti, hogy a Lufthansa szerepvállalásával kulturált keretek között elengedik az AirBerlin kezét.
4.: Mindez Magyarországon?
NEm sokat fogunk érezni belőle. Ha a három Tegel - Budapest járat közül egy is nyereséges volt, akkor az új tulaj üzemeltetni fogja. Maximum Eurowings járatszám alatt mennek majd az AirBerlin gépek, amelyeket a következő nagyjavítás közben át is festenek. Annyi fog feltűnni az egészből, hogy nem kapsz csokit a gép fedélzetén, ami eddig az AirBerlin és a FlyNiki igen jó tulajdonsága volt. Ha a három pesti járat közül egy sem volt nyereséges, akkor még mindig marad légihíd Berlin és Budapest között, hiszen a Schönefeldre repül az Easyjet és a Ryanair is. Legfeljebb a Wizz bepróbálkozik heti három vagy öt Tegel járattal - de ennek nincs túl nagy esélye, a Tegelen ugyanis nem fog változni a túlterheltség az AB átalakítása nyomán.
A földi kiszolgálásban lesz egy kis pityputty, de ebből sem fogsz sokat érezni. Az Air Berlint Magyarországon az állami MGH szolgálja ki, méghozzá elég jó áron. Az MGH-t még a jelenlegi menedzsment is Malévnek hívja, és jól látszik a cég pénzügyi adataiból, hogy arra a sorsra van ítélve, mint a Malév. Sajnos. 2,8 milliárdos adósságállomány, évi félmilliárd forint veszteség, súlyos pénzügyi problémák. Ha az Air Berlin kiesik, évi 250 millió forint esik ki a cégtől, ez nagyon sok pénz. Annyi, hogy a cég minden fejlesztési álmait elfelejtheti, úgyis,mint fizetésemelés, új ruhák beszerzése, fejlesztések.
Ha tetszett ez a post, gyere és lájkold az Egek Ura Blogot a Facebookon is.