
A 2025-ös nyári szezon, de várhatóan az egész év masszív növekedést hozott Európa-szerte, Magyarországon is rekordot döntött a légtérben kezelt gépek száma. A HungaroControl legfrissebb adatai szerint az első három negyedévben a magyar légiforgalom 7-10 százalékkal növekedett, miközben a járatkésések számát jelentősen, akár 80%-kal sikerült csökkenteni. Pár gondolat a miértről és a hogyanról.
Még a nyár elején írtam arról, hogy a légiforgalom-irányításért felelős állami vállalatnál nagyon nagy munkát végeztek annak érdekében, hogy magabiztossággal vágjanak neki a nyári csúcsnak, mindezt pedig kiegészítette egy szakmailag hatékony koordináció, annak érdekében, hogy az utasok a lehető legkevesebbet érezzék a rekordforgalom jelentette kihívásokból.
Most a számok is igazolják, hogy ez a munka nem volt hiábavaló, a HungaroControl, a Budapest Airport és a légitársaságok, különösen a Wizz Air közös erőfeszítései eredményesek.

1,2 millió járat fölött leszünk az év végére
A légiforgalmi irányítási kapacitás bővült, bevezettek technológiai újításokat, amelyek még hatékonyabbá tették a munkát és nemcsak budapesti, hanem nemzetközi koordináció is volt a háttérben, így 2025-ben alig érzékelték az utasok, hogy komoly forgalmi rekordok dőltek meg a nyári csúcsban.
Magyarország felett évente több mint 1 millió repülőgép halad át, melyek 15 százaléka közvetlenül a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérhez kötődik. Az elmúlt években itt volt tapasztalható a leglátványosabb forgalombővülés: 2025 első hat hónapjában 10 százalékos növekedés volt érzékelhető a 2024-es rekordévhez képest.
Szeptember 30-ig bezárólag összesen 950 926 járművet navigáltak a magyar légiforgalmi irányítók az ország légterében, ami 7,3 százalékos növekedés 2024 azonos időszakához képest. A legkiemelkedőbb hónap augusztus volt 137 374 repülőgéppel. Az előrejelzések szerint az éves forgalom valahol 1,2 és 1,3 millió gép között alakul majd.
Július második felétől szeptember közepéig napi 4000 gépnél is többet irányítottak a HungaroControl távolkörzeti irányítói. A csúcs július 26-a volt 4356 járattal. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalomnövekedése is kétszámjegyű volt, augusztus 3-án a közelkörzeti irányítók és a toronyban dolgozó szakemberek összesen 476 érkező és induló járat biztonságos közlekedését segítették.
Ukrán hatás
Akinek ezek a számok nem sokat jelentenek, azok jó, ha tudják: mindez példátlan szakmai kihívást jelent, amire ez a rendszer korábban, 2022 előtt nem volt kondícionálva, hiszen az ukrán és az orosz „légtérzár” miatt jelentősen megnőtt Magyarország terhelése.
EU-s mezőny: a sor végéről az elejére
Ha megnézzük az európai számokat, azt látjuk, hogy a növekedés Magyarországon Európa egészének trendejit is meghaladták. Az Eurocontrol 2025 nyári összesített légiforgalmi adatai szerint a nyári szezonban egész Európában 3,3%-kal több repülőgép repült a 2024-es nyárhoz képest.
A nyári repülések pontossága javult, a késési ráták 71,6%-os érkezési pontosságot mutattak, szemben a 2024-es 65,2% volt. Ami a magyar adatokat illeti: a HungaroControl 80%-kal kevesebb késést okozott 2025-ben, mint 2024-ben, amikor ugye szóltak arról hírek, hogy az elégtelen irányítói létszám miatt a magyar légtér kapacitásában komoly limitációk voltak és mindez komoly késéstömeghez vezetett.
Tavaly az összes kezelt járatra vetített átlagos késés több mint 3 perc volt, idén ez 0,6 percre mérséklődött. A rekordforgalmú augusztusban a tavalyihoz képest tizedannyi késés történt, így a HungaroControl Európa egyik legpontosabban teljesítő szolgáltatójává vált.
A regisztrált késések túlnyomó többségét pedig nem az irányítás okozta, hanem az időjárás, hiszen idén nyáron is volt, hogy a nyári zivatarok miatt légtérkorlátozásokat kellett bevezetni.
A magyar légiforgalom-irányítás repülésbiztonsági mutatói továbbra is kiválóak, vagyis, a késések csökkentése mögött nem volt semmilyen biztonságot érintő kompromisszum.
Hosszú távú perspektíva
Magyarország az egyik legforgalmasabb tranzit légterek egyike lett, amely komoly kihívást jelent a HungaroControl számára. Az irányítók létszáma még nem nőtt olyan mértékben, mint maga a forgalom, így idén sok irányító a szabadidejében is bement dolgozni, de épp a társaság szakszolgálati engedéllyel rendelkező vezető munkatársai is beültek az irányítóterembe annak érdekében, hogy biztosítsák a megfelelő kapacitást.
Ezt a limitet kiiktatandó, a HungaroControl egy átfogó toborzási és képzési programot indított, amelynek célja, hogy 2029-re 50%-kal növelje az irányítók számát. Ez jelenti az alapját a hosszú távon is tartható jó teljesítménynek, amit technológiai fejlesztésekkel is kiegészítenek: az új, moduláris integrált távoli torony (mirTWR) rendszerével Budapest repülőterén távolról irányíthatóvá vált a légiforgalom, növelve a biztonságot és a működési rugalmasságot extrém időjárási vagy technikai helyzetekben.







Épp az American legújabb célállomásairól szóló hírt nézegettem, amikor a PHL hub célállomásainál megpillantottam Budapestet és Prágát, ezzel egyidőben a facebook is bedobta elém Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter facebook-postját, amit feltételezem, a minisztériumi social csapat nem véletlenül időzített pont arra a napra, amikor a légitársaság is publikálja az úticélt – vagyis összehangolt volt a kommunikáció. 




















Nem csupán egy első osztályú ülés, hanem egy valódi privát lakosztály az égen. Aki valóban exkluzív, páratlan utazási élményre vágyik, annak ez a prémium termék kötelező kipróbálni való újdonság. Már csak ezért a piperekészletért is. 
