Ritka pillanat, hogy menetrend szerint közlekedő Boeing 747-400 utasszállító száll le a ferihegyi Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Ma ez történt, méghozzá az EL AL B747-400-asa "személyében". De mit keres Budapesten egy izraeli jumbo? És mit keres rajta az Egek Ura Blog?
Ritka pillanat, hogy menetrend szerint közlekedő Boeing 747-400 utasszállító száll le a ferihegyi Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Ma ez történt, méghozzá az EL AL B747-400-asa "személyében". De mit keres Budapesten egy izraeli jumbo? És mit keres rajta az Egek Ura Blog?
Nos, az történt, hogy Izraelben turistáskodtam (Az utóbbi évek egyik legemlékezetesebb turisztikai élménye volt, ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor először jár az ember New Yorkban, Tájföldön, vagy, hogy valami repülős élményt hozzak, az első látogatás Heathrow vagy Szingapúr repülőterén... Erről azonban más felületen.) és az El Al gépére szólt a jegyem - mivel tudni lehetett, hogy mikor jön az első Jumbó, így már csak foglalni kellett - ami persze igényelt némi szervezést és támogatást, de végül csak összejött a dolog, hogy nem egyedül, de rajta lehettem a gépen, amely április harmadikán Budapesten landolt...
De mit keres itt a Jumbó? A nagyobb gép beállítását a Magyarország és Izrael közötti turizmus fellendülése indokolja. Izraelben nagyon szalad a turizmus: a be- és a kiutazó is, köszönhetően annak, hogy az országban meglehetősen konszolidált a helyzet, a Ben Gurion repülőtér a szokásos magas biztonsági szint mellett is megfelelően képes kezelni az utasokat, egyszóval, minden adott ahhoz, hogy Magyarország vonzó turisztikai célpont legyen az izraeli turistáknak. A dologhoz persze kellett egy rendkívül ambíciózus helyi légitársasági vezető is, Váradi János már jó ideje vezeti a légitársaság itteni ügyeit, s soha nem titkolta, hogy minden vágya egy El Al jumbót Budapestre hozni. Már nem volt más feladat, mint annyi foglalást generálni a járatra, hogy a légitársaságnak megérje a típuscsere.
Ez sikerült, ugyanis hatalmas, több, mint száz fős turistacsoportok foglaltak helyet a járatra, főként középkorú és nyugdíjas utasok, akik nagyon kíváncsiak Magyarországra, olyannyira, hogy egy hétig lesznek itt. Tehát, jövő héten is Jumbo jön, hoz egy újabb hatalmas csoportot, s ez még így megy hét héten át. Ez mintegy háromezer beutazó turistát jelent, mintegy 21 ezer vendégéjszakát....
A csaknem négyszáz férőhelyes gép kedden közel teltházzal érkezett, s a légitársaság tájékoztatása szerint elég nehéz jegyet szerezni a jumbós járatra, bár, nem lehetetlen. Ilian Mor, Izrael magyarországi nagykövete is jelen volt a gép fogadásakor, aki elmondta: jelenleg Izraelből több turista érkezik Magyarországra, mint ahány innen megy oda, de a cél az, hogy ezt megfordítsák.
Az El Al Izrael nemzeti légitársasága, de magántulajdonú cég, az 1948-ban alapított társaság 38 célállomásra repül, flottája 38 Boeing gépből áll, a 747-esek mellett van még B777-200ER, 757, 767, és a 737-es család 700, 800, 900-as változata. A 4X-ELH lajstromot viselő gép, bár 1996-ban gyártották, új az EL Al színeiben, ugyanis 2011 februárjában állították forgalomba, azt megelőzően egy évet a Pullmantur Air-nél repült, azelőtt pedig a Singapore Airlines-nál repült, amely néhány hónapja vonta ki a flottájából a jumbókat.
Business turista és prémium economy kabinok vannak a gépen, a business a felső fedélzeten (púp), a prémium economy az alsó elején, míg a maradék szék turista. Nem ez a legmodernebb kabinbelső, amit valaha láttam, sőt, kissé oldschoolnak mondható (én a prémiumban utaztam, ahol tíz centivel több a hely, 33 százalékkal jobban dönthető az ülés, és adnak fogkeféből, füldugóból és szemfedőből álló amenity kit-et is), a business csillog a legfényesebben, de a kiszolgálás egyébként pazar, udvarias és profi. Itt a business-ről két fotó, köszönet érte Csemniczky Kristófnak, az Airportaltól!