Igazán unikális lowcost célállomással gazdagodott idén a Budapest Airport kínálata, hála a reptéren már gyökeret vetett angol diszkont légitársaságnak, a Jet2-nak. Az új Edinburgh-i járat nem az első skóciai közvetlen összeköttetés, ám a gyönyörűséges országot kipróbálni szándékozóknak az első – a takarékos utazók számára is – használható alternatíva. Kipróbáltuk, lerepültük, a tapasztalatokat pedig közreadjuk.
Igazán unikális lowcost célállomással gazdagodott idén a Budapest Airport kínálata, hála a reptéren már gyökeret vetett angol diszkont légitársaságnak, a Jet2-nak. Az új Edinburgh-i járat nem az első skóciai közvetlen összeköttetés, ám a gyönyörűséges országot kipróbálni szándékozóknak az első – a takarékos utazók számára is – használható alternatíva. Kipróbáltuk, lerepültük, a tapasztalatokat pedig közreadjuk.
Az EDI járat azért sokkal jobb, mint a Ryanair korábbi Glasgow Prestwick járata, mert Edinburgh-ba repül, ahonnét öt fontért bebuszozhat a turista a belvárosba, s elérheti a járatot akkor is, ha az csütörtökönként történetesen hajnali 6.35-kor indul. Ugyanilyen indulású Prestwicki járatot gyakorlatilag csak saját kocsival, vagy taxival lehetett elérni, ami ugye finoman szólva sem diszkont megoldás.
A gépek
A Jet2 egyébként hat bázisról repül szerte a kontinensen és azon is túlra, ezek közül kettőt, Manchestert és Edinburgh-t köti össze Budapesttel. Flottája javarészt (24) Boeing 737-300 repülőkből áll, bár idén beszereztek egy 800-ast is. A hosszabb járatokat 10 757-200 teljesíti, de ezekkel Budapest és a UK között nemigen fogtok repülni. A 737-esek kicsit öregecskék, de erre csak a kissé oldschool csomagtartók és egyes gépeken a régi recaro ülések utalnak, máskülönben a gépek remek állapotban és kondícióban vannak, tiszták és műszakilag nagyon jó mutatókat vonultatnak fel.
Az árak és a menetrend
BUD-EDI return 80 eurótól, erre rájön még szakaszonként 20 euró poggyászdíj, tehát 31-32 ezresből jön ki a retúrjegy. Ha ma szeretnél foglalni 200-250 euró közötti összeget kéne leszurkolni a jegyért, ami már nem kevés, de még mindig lényegesen barátibb, mint a network carrier-ekkel. Btw, Pozsonyból a Ryanair sem sokkal olcsóbb.
A csütörtök-vasárnap párosítás igen baráti: csütörtökön dél körül indul Pestről, négykor már skót földön lépdelhetsz, míg visszafelé elég késő délután elindulnod. Ha a keddi visszautat választod, akkor nem kell olyan hajnalban kelned.
Kényelem
Ez viszonylagos, tekintve hogy egy low-cost légitársaságról beszélünk. Enni inni nem adnak, de lehet venni bármit, közepesen baráti áron (kicsit azért drágán). Az ülések között a lábtér elegendő, a helykínálat ezzel együtt éppenséggel elég, de sokkal hosszabb utat, mint ez a kereken három órás EDI repidő, nem szívesen húznék ki rajta. Rossz szavam ugyanakkor nem lehet: a crew kedves, a beszállítás pergő, EDI-ben buszos a be és kiszállítás - tehát ha zuhog, akkor sem ázol el - az ár pedig, mint említettem, baráti.
Skócia pedig gyönyörű, érdekes ország. Aki tehet, ajánlom neki a nyári kirándulást, annál is inkább, mert éjjel fél 12-ig világos van, tehát jól ki lehet használni az időt. A programok szervezésében pedig egy kedves kis magyar társaság is segíteni tud, akiket elérsz itt.