Budapest - London City: a minőségi utazás élménye

2019. február 24. 19:49 - frequentflyer

miért jelent rég nem érzett élményt berepülni London belvárosi repterére?

Előre szólok, hogy egy meglehetősen szubjektív, azt is mondhatnám, elfogult járatteszt következik. Az oka: rég nem éreztem olyan átütő élményt egy rövidtávú repülőjárat után, mint akkor, amikor egy hete a LOT Lengyel Légitársaság meghívására - igen, jól érted: nem kellett fizetnem a repülőjegyért - abban a szerencsés élményben volt részem, hogy elrepülhettem a Budapest - London City útvonal nyitójáratával. Most azt próbálom meg összefoglalni, miért tartom átütő élménynek ezt a járatot. De kezdjük az elején. A háttérben a hófödte hegycsúcsok, amelyeket láttunk ezen a szép tiszta napon, meg a köszöntésünk. És persze a zsírúj repülő.

img_1773.JPG

Budapestről még soha nem repülte senki London belvárosi repterét, a LCY kódon hívott London City-t. Pedig nagyon klassz dolog ide repülni. És nem azért, mert elég speciális landolási és felszállási eljárásokat kell követniük a pilótáknak. Azért IS. De nem elsősorban azért.

Hanem azért, mert ez egy pici reptér. Ebből pedig az következik, hogy ha éppen csúcsforgalom van, akkor sincs tumultus, nincsenek kilométeres séták a terminálban, és nincsenek végeláthatatlan sorok a biztonsági ellenőrzésnél, vagy éppen az útlevélkezelésnél. Ha nincs feladott csomagod, amire várni kell, akkor a repülő ajtajának kinyitásától számított 10 percen belül a terminál előtt vagy. 13 perc múlva pedig az egyik londoni metró (vonat) a DLR peronján. 

Amikor pedig elindulsz erről a reptérről, akkor mintegy 15 percre van szükséged ahhoz, hogy a reptéri terminál bejárati ajtajától eljuss a beszállítókapuig. MINDENFÉLE FIZETŐS PRIORITY SZOLGÁLTATÁS NÉLKÜL. Mezei utasként. Ez nagyon komoly előnye a repülőtérnek. 

Hátránya, hogy ha esik, ha fúj, mindenképpen kell sétálnod pár métert a betonon a repülő és a terminál között, hiszen nincsenek utashidak. Sőt, a repülők leszállás után begurulnak a terminál elé, s rögtön meg is fordulnak, s háttal állnak meg a terminálépületnek, hogy induláskor ne kelljen hátrafelé tologatni a repülőket. Ismerve a Londoni időt, ez nem épp a legjobb feature, de nem kell 30 méternél többet szabad ég alatt sétálnod. 

Sajnos London City repülőterét is bővítik, most épp egy egész terminállal, félmilliárd fontból, lesznek új állóhelyek - azaz új beszállítókapuk - lesz 25 checkin pult (bár magának a pultnak nem sok jelentősége van, lesznek új automata csomagfeladók, stb. Tehát a reptér kicsi volta 2022 után már kisebb előny lesz, de attól még lesz.  

Sőt lounge-ok is lesznek a légitársaságoknak. Mert bármilyen hihetetlen, ezen a repülőtéren, bár eredendően biznisz forgalomra lett kitalálva, nincsenek elegáns várók, hiszen az egész arra lett tervezve, hogy az utas minél kevesebb időt töltsön itt a reptéren. De ez a jövő zenéje. 

Mégis, a legnagyobb előny az az, hogy: 

Reptéri utazással együtt is 45-55 percre van szükséged arra, hogy London belvárosából elérj a beszállításra kijelölt kaput. Vagyis, ha abból indulsz ki, hogy 20 perccel a járat menetrend szerinti indulása előtt zár a kapu, akkor,

ha másfél órával indulás előtt elindulsz a belvárosból, biztonságosan eléred a géped. 

lcy_ckin.jpg

London City reptere ugyanis a DLR (Docklands Light Railway) metróvonal mellett fekszik, tehát a metróállomás és a reptér bejárata három perc kényelmes séta. A DLR automata vonat a Jubilee és a District vonalakkal van közvetlenül összekötve. A reptér maga a 3-as zónában van, amúgy minden turistalátványosság az 1-esben és a 2-esben. A DLR-kijárattól sétálva a folyosón checkin kioskok sokasága található, ha nem lenne mobil beszállókártyád. Nagyon okosan ki van találva. 

De az is előny, hogy maga a járat is szuperkényelmes. Minket a LOT szuperburzsuj biznisz osztályon vitt, azaz mellettem nem ült senki, kaptam reggel pezsgőt és jó minőségű kaját is. Van még egy premium economy osztály is, ami abban különbözik a biznisztől, hogy ülnek melletted, a kaja ugyanolyan jó. DE NEM EZ A LÉNYEG. (A kép után a post folytatódik)

img_1772.JPG

Hanem az, hogy 2x2 üléses, 106 személyes az Embraer 195-ös repülő, amivel üzemeltetik, vagyis:

- Nem 180-210 ember áll sorban a boardingnál, hanem maximum 106.

- Egészen biztosan nem kerülhetsz középső ülésre, hiszen nincs olyan.  

- Kényelmes az ülés.

- Ha viszont a gurulós kézipoggyászodat púposra tömted, bajos lesz elhelyezni a felső csomagtárolóban. Ha nem pakoltad púposra, be fog férni. 

Így néz ki a kabin:

lot_e195cabin.jpg

És akkor nézzük, miért jelent ez olyan sokat. Mert alapvetően az Európán belüli utazás - és a longhaul is lassan - olyan tömegtermék lett, amelyben kevés élvezhető dolog van. A repterek zsúfoltak, a repülők kényelmetlenek, s hiába két és fél óra London, ha két órával hamarabb ki kell menned, mert a reptéren órákat szivatnak, és utána még utaznod is kell legalább ennyit, várakozással, mindennel.

Egy londoni út eddig tokkal vonóval 6-7 órádba került.

Aki például Lutonra repül a Wizz-zel, kimegy reggel ötre Lisztferihegyre, ha csomagot ad fel, akkor reggel négyre. Hatkor felszállás, de a sorok meg a csomagellenőrzések miatt már ekkora van egy frusztrációs faktor. Még akkor is, ha priority-vel repülsz, mert a csőben, vagy a buszon tutira váratnak vagy 15-20 percet. Londoni idő szerint 7.40-kor szállsz le Lutonban, mire kijöttél a reptérről alsóhangon 8.30. Mire bent vagy a városban, minimum 10. 11 előttre ne is álmodj semmilyen érdemi programról. Ami magyar idő szerint 12.

És háromkor keltél. tehát eltelt nyolc-kilenc óra. Stansted és a Ryanair esetében lecsaphatsz egy fél órát ebből. A fedélzeten mindent pénzért kapsz, természetesen. 

Egy fokkal jobb csak a British Airways, európa legtradícionálisabb fapados légitársasága. Turistán a fedélzeten egy pohár víz sem jár díjmentesen, cserébe a jegyárak az eget verdesik  a reggeli-esti járatokra elég ritka esetben jön ki olyan olcsóra, hogy gondolkodnék rajta, azaz marad 60K alatt. Téli menetrendben még jók az esélyek, nyáron elég gyatrák. Mondjuk szerencsére baromi nagy a verseny, tehát nem szállnak el az árak annyira.

Tehát BA: 7.25-kor indul Pestről, tehát elég négy-kor, fél ötkor kelni és hatkor megjelenni a reptéren. A csomagot feladók kisebb sorban szívnak, mint a WizzAir esetében, spórolnak a checkin-nel 15 percet hozzájuk képest. Ha csak kézipoggyászod van, elég 6.30-kor kimenni a reptérre, addigra lement a legnagyobb reggeli menet.  Londonban van a gép kilenc körül, ha nem fogott ki egy jó kis várakozó légteret a Heathrow mellett, s mire kiérsz a reptérről a Picadilly Line megállójába, már majdnem tizet mutat az óra. Ha dolgozni mész, 12.00 előttre ne csinálj programot. Nyári menetrendben az egész csúszik egy órát. 

A London City járat hétkor indul, ha csomagod is van, akkor is elég hatra kimenned, tehát az ötös kelés nem túl ambíciózus. Ha nagyon Budán laksz, vagy nehezen ébredsz, fél öt. Londoni idő szerint 8.50-kor szállsz ki a repülőből London City-n, 9.10 perckor pedig már a DLR-rel utazol a Jubilee Line megállója felé. 10-kor, de legkésőbb 10.30-kor bárkivel bárhol találkozhatsz a belvárosban. Ez akárhonnan nézzük, még így is hatórás menetidő, de mégsem nyolc. És mégsem kell háromkor kelni, meg Lutonban és a Heathrow-n szívni. 

Ezzel a menetrenddel simán benne van az egynapos kiruccanás, még, ha fárasztó is. Visszafelé 19.30-kor indul, tehát ha 18.30-re megérkezel a reptérre, nem tudod lekésni a gépet. Vagyis, 17.45-ig szabad program van. Tehát van 7 óra 45 perced Londonban, és este 11-kor már Ferihegyen vagy, s ha nincs csomagod, akkor háromnegyed tizenkettőkor már a saját ágyadban pihened a fáradalmakat. Ja a repülőn turista osztályon ingyen kapsz vizet, kávét és teát, valamint egy elég jó nápolyit is. 

Ha egyet kint alszol, akkor a szombat reggeli indulás, vasárnap esti érkezés is jó opció. Szombat esti és vasárnap reggeli gép nincs, de az meg minek. És mennyiből jön ki az egész kör? Feladott poggyász nélkül 32.000   40.000 forintból akciósan, ma még viszonylagos biztonsággal rá tudsz menni az ötven alatti jegyekre. Hét közepén voltak 15.500-as egyirányú árak, sajnos már nem elérhetők.  

Aki Londonba utazik, annak melegen ajánlom ezt a járatot. Tényleg minőségi különbség, minden máshoz képest. 

Ha tetszett, amit olvastáál, lájkolj a FB-n itt. Ha nem értessz egyet az olvasottakkal, itt tudsz üzenni is. 

Jó repülést!

komment

Bomba árakkal indul a BUD - Sanghai járat!

2019. február 22. 12:02 - frequentflyer

Turista: 480 euró Premium Economy 583 euró

Szombaton már 480 euró volt a legolcsóbb jegy, írj a Facebook-oldalon, ha sikerült 170 euróért retúrjegyet venned! Persze egy like-ért sem haragszom :)

Csak röviden írom a bomba hírt:

Majdnem vadonatúj, dreamliner 787-9 járatokkal üzemeltetett, járat, közvetlen Budapest Sanghaj, a China Eastern oldalán kell megvásárolni. Az első járat június hetedikén indul.  10 óra húsz perc a menetidő, hetente három járat repül, szerdán, pénteken és vasárnap.

A Sanghajban bejelentett tervek szerint az új járatot a Shanghai Airlines Boeing 787-9 Dreamliner típusú géppel üzemelteti. Ezen a típuson mintegy 285 ülőhely áll az utasok rendelkezésére (4 első-, 26 business-, 28 prémium turista és 227 turista osztályú ülőhellyel). SkyTeam pontokat gyűjtesz, ha megveszed a jegyed. 

Sanghaj kiváló átszállási lehetőségeket is biztosít nemcsak sok más fontos kínai belföldi célállomás felé, hanem a Japánba, Dél-Koreába és más délkelet-ázsiai országokba utazók számára is, sőt akár Új-Zéland és Ausztrália felé is. A Shanghai Airlines járatai a tervek szerint nem csupán utasokat szállítanak, hanem mintegy 10 tonna légi árut is, ún. belly cargót a repülőgép rakterében.

ke_pernyo_foto_2019-02-22_11_51_44.png

komment

Brüsszel, Bukarest: új közvetlen LOT-járatok Budapestről

2019. február 14. 08:20 - frequentflyer

Szeptember másodikától, hetente 12 járatot indít Budapestről a LOT lengyel légitársaság Brüsszelbe és ami talán még jobb hír a magyar utazóközönségnek, ugyanekkora kapacitással nyílik a Budapest - Bukarest útvonal is.

Tegnap az utazási irodáknak egy komoly bulit rendezett a LOT Lengyel légitársaság és itt mesélték el a két útvonalat. Az Egek Ura Blog szinte azonnal értesült a bulin részt vevő rajongóitól. A heti 12 járat az azt jelenti, hogy hétköznapokon napi két járat lesz. (Amit még nem tudunk, hogy hogy hétvégente csak napi egy lesz, esetleg, lesz egy olyan nap a héten, amikor egyáltalán nem repülnek, viszont hat napon át napi két járat üzemel.) 

e195_1_roztocki.jpgAz új úti célokat ugyanolyan Embraer195 gépekkel fogják üzemeltetni, mint amilyennel a most induló London City járatot is tolják. Ez kényelmes repülő, Egy sorban négy ülés van, tehát nem szorulsz be középre két utas közé, egyedül a felső csomagtartó kisebb mint a Boeing737 vagy az Airbus A320 utasterében, tehát a fullra pakolt kitömött gurulós bőrönd ezen a gépen nem pálya. 

lote195.jpg

 A járatok kiválasztása érdekes: Bukarest felé a WizzAir kétszer is próbálkozott már, nemrég dobta el másodjára az útvonalat, ami annyit jelent, hogy nem tudták nyereségesen üzemeltetni. Tehát, véleményes az úticél, igaz, a LOT kisebb repülővel előnyben van hozzájuk képest, különösen, hogy nem is annyira intenzív a verseny errefelé, mert másik fapados nem repül, csak a Tarom, amelyik javarészt turboprop ATR gépekkel üzemelteti a Budapest-Bukarest útvonalat, tehát ahhoz képest a LOT mindenképp jobb választás lehet. Hogy az is lesz-e azt csak a pontos menetrendet látva tudjuk majd eldönteni. 

Brüsszel viszont nagyon bevállalós vállalkozásnak tűnik, hiszen a Ryanair és a WizzAir is egész komoly frekvenciával repül Chaleroi-ba, egészen olcsó jegyeket kínálva. A Brussels Airlines pedig naponta háromszor repül be Zavantem-be, csatlakozásokat kínálva az utasoknak. Tehát kérdés: a szintén StarAlliance tag LOT kínál-e csatlakozásokat a Brussels Airlines járataira, mennyiben lesz más a menetrendje, és milyenek lesznek az árai? Mert igaz, ami igaz: a Brussels Airlines árai az egekben vannak Brüsszel felé, a gépek mindig tele, tehát, ez alapján simán elférhet egy kicsit olcsóbb járat. De azért van a járatban kockázat, nem is kicsi, mindegy, mi örülünk, ahol verseny van, ott jobbak lesznek az árak! 

komment

Túltöltött srác a szomszédom – és nagyon barátkozna

2018. november 02. 11:27 - frequentflyer

avagy mi történik, ha egy részeg utas "szórakoztatja" utastársait

 Ha egy sorral előrébb vagy hátrébb ülsz, visítva röhögsz. Vagy csak diszkréten kacsintasz össze a többi utassal, hogy a srácnak talán túl jól is sikerült a felkészülés az utazásra, ám ebben a mosolyban benne van egy virtuális izzadságtörlés a homlokról is, hogy: JAjj, de jó, hogy ezt a tagot nem mellém sorsolta a WizzAir ültető-mechanizmusa.
wizz-air-avion.jpg

Hagyjuk most azt az örök dilemmát, miért válik lassan néphagyománnyá jól berúgni a repülőtéren, de legalábbis rendesen piálni. Ha tetszik, ha nem, így van, sokan, ha utaznak és nem melózni mennek, úgy vedelnek repülés előtt, mintha otthon is teljesen sztenderd dolognak számítana robotpilótára inni magunkat ebéd előtt. Vagy már este nyolckor. Kinek a repülés előtti feszkó-oldás a motivációja, kinek az utazáshoz tartozó jókedv biztosítása, kinek a kulturális hagyományok ápolása, hiszen az európai ember legszentebb hagyományai közé tartozik az alkoholfogyasztása.

Minek álszentkedni, ha repülővel megyek szabira, nálam is a gintonic megy, aztán pezsgő, annak ellenére, hogy a városban, vendégségben vagy otthon SOHA nem iszom együtt ezt a kettőt, de a repülőtéren biztos van valami a levegőben, mert ott kötelező. Biztos ettől a párostól bontakozik ki a nemlétező humorérzékem, teljesedik ki a hírből sem ismert férfiúi vonzerőm, és nyilván ettől vagyok jobb beszélgetőpartner. Most belegondolva, atyaisten, hány utastársam repülőútját tehettem magam is pokollá pusztán azzal, hogy végig kellett hallgatnia humorbonbonjaimat, amit az éppen aktuális utastársaimnak lőttem.

A tegnapi milánói járaton persze tiszta voltam, részben mert landolás után várt rám egy bérautó meg egy ötven perces vezetés, részben pedig, mert előző este elég vörösbort kóstoltam az olasz és a francia szortimentből ahhoz, hogy eszembe se jusson az alkohol.

Na így ért az a Józsi-élmény, ami egészen frenetikus szórakozássá vált a beszállítást követő egy órában. Józsi mögöttem, pontosan másodiknak szállt fel a repülőre, kinyomtatott beszállókártyáját hevesen lobogtatva a – Na hali! Ez hol van? – felkiáltással üdvözölte a WizzAir utaskísérő hölgyeit, akik elvezették a 3B ülésre. De Józsinak olyan jól sikerült a repülőút előtti alapozás, hogy mire a székhez értek, elfelejtette, melyik a helye, és az ülés számát láthatóan nem találta a beszállókártyán. – 3B – mondom neki.

  • Köszi, király vagy! Honnan tudod? – kérdezi. Hallottam az előbb, amikor a stewi mondta Neked – oldom a meglepetést, de Józsi biztos, ami biztos, előveszi a papírt és bizonygatja egy darabig, hogy ezen nincs rajta, az adat. Megmutattam neki, hogy legközelebb már tudja, de félő, hogy a szesz feloldotta ezt a jelenetet az emlékezetében. 

Józsi szomszédainak egy spanyol lányt sorsolt a sors az ablak mellett és egy indai úriembert a folyosón. Ezt nem kinézet alapján mondtam, a begyakorolt Where are you from? Kérdésre adta az úr, s az is csakhamar kiderült, hogy dél-indiából származik. Józsi azonnal gyermeki örömöt érzett, s megkérdezte, van-e ott bonsai mini tree. Ez a bonszáj-ügy beütött neki, mert az  udvarias And You? Visszakérdezésre a Yes, I am bonsai válasz hangzott el. A kimaxolt szókincs után a spanyol lány következett a következő párbeszéddel:

 

-Where are you from?

- Spain.

– Really? Span for what?

Azt nem tudom, hogy mutogatta el, hogy a városra kíváncsi, de valahogy elhangzott a Bilbao, majd legnagyobb meglepetésemre:

What is Bilbao? Malaga?

Józsi tíz-tizenöt másodperc szünetet követően ismét felszívta magát és az indiai úrhoz fordult a Where are you from? Kérdéssel. Ő nem vette fel ezt a kis intermezzót, talán annak is köszönhetően, hogy már átszellemült Józsi piaszagától, ami elárasztotta az első sorokat. A mellettem ülő hölgy meg is jegyezte, hogy alighanem a repülőjegy többszörösét itta el a reptéri büfében ez a barátságos részeg, aki a felszállás közben elképesztő lelkesen biztatta az ablaknál ülő spanyol lányt, miszerint:

- Aw, beautiful, make a photo! No, video! This is my place! – utalhatott arra, hogy emelkedés közben beazonosította a kerületet, ahol él.

Majd hirtelen témaváltás:

- Do you like marriage?

SZÜNET

- You like here? 
- Yes, Budapest has beautiful museums.
- No museum no! Museum boring! I like bonsai mini tree!!! 

Amikor már tényleg röhögtem, a két mögöttem ülő utastársamnak érkezett a megváltó szeszkóma, a túlnyomástól és a száraz levegőtől Józsi álomra szenderült, és az út cirka másfél órájában talán józanodott valamennyit. A repülőről magától talált le, de az arcán kevéssé látszott, hogy tudja hol van. A csomagszalagnál mindenesetre, mint feltámadott főnixmadár, tolta a poénokat az útitársainak, akik ugye azért nem mellette ültek a repülőn, mert a WizzAir és a Ryanair direkt szétültet, ha nem fizetsz az ülőhelyért. És ha az utolsók egyikeként csekkolsz online, a rendszer simán kiosztja neked ingyen az egyébként fizetős első sorokat, hát így kapták a külföldiek Józsit, ügyeletes mókamesternek.

 

 Nekem nagy szerencsém volt, a rendszer mellém is sorsolhatta volna Józsit, és akkor neki nem kellett volna az angollal bajlódnia, nekem viszont igen Józsi amnéziájával, mert bármit kérdezett, két perc múlva elfelejtettem volna. Talán hagytam volna beszélni, de szívem mélyén tudom: józanul baromi nehezen viseltem volna. Remélem Józsi csak kicsit másnapos most, ha olvassa, üzenem neki, hogy ne igyon sok grappát, ma inkább vizet, amúgy meg legközelebb igyon egy pohárkával kevesebbet! Buon Giorno, have a nice flight!

komment
Címkék: utas

Összement a kézipoggyász a WizzAir-nél

2018. október 10. 17:18 - frequentflyer

Ismét új csomagszabály van érvényben, lényegesen barátságosabb lett

image001.jpg 

Változtatott csomagszabályzatán a WizzAir. Alapvetően kellemesen és transzparensen, most megpróbálom röviden összefoglalni a legfontosabbakat.

- Összement az ingyenes kézipoggyász. A WizzAir járatain csak és kizárólag az ülés alá beférő, 40x30x20 cm méretű KISMÉRETŰ kézipoggyász szállítható díjmentesen az alapárért. Aki ebbe nem fér bele az fizet. VAgy így. Vagy úgy. 

- A ma megszokott a köznyelvben csak "kézipoggyász méretű"-ként ismert gurulós bőröndök (max: 55x40x23 cm) csak akkor vihetők fel a fedélzetre, ha megveszed a "Wizz Priority" szolgáltatást.

//Ennek díja változó, 10 euró a minimum. Milánóba 3350, Londonba már 4000 HUF, a csomag felvitelén kívül tartalmaz még elsőbbségi beszállást és elsőbbségi check-in-t, utóbbira csak akkor van szükséged, ha adsz fel csomagot, vagy nem csekkoltál be online. //

- A WizzAir bevezetett egy nagyon olcsó feladott poggyász kategóriát, amely maximum 10 kg. lehet és kb. 7 EUR. (Milánóba 2350, Londonba 2650 - főszezonon kívül.) NYilván egy dekával sem lehet több tíz kilónál, mert ha nehezebb, már fizeted is a 20 kilós díjat. Ami a repülőtéren 60 EUR.

            Aki október 10.-e előtt vett jegyet priority nélkül, annak a foglalásához a légitársaság díjmentesen hozzáadott egy ilyen feladott poggyászt, ami egyrészt rendkívül korrekt, másrészt viszont figyelned kell, ha ilyen utas vagy: a reptéri checkin zárásáig - azaz legkésőbb a járatindulás előtt 40 percig - ezt a poggyászt fel kell adnod a pultoknál, és számítanod kell arra, hogy nagy lesz a sor. A járatindulásig persze vehetsz prioirty-t utólag és akkor felviheted a gépre a gurulós kézit, az ingyen 10 kiló feladott akkor is jár. 

           Aki október 10.-e előtt vett jegyet feladott poggyásszal, automatikusan kap priority-t.

          HA nincs priority-d és mégis megjelensz a kapunál a gurulóssal, A check in pultnál és a gate-nél is lehet venni 10kg-os feladott poggyászt. A 10kg-os bőrönd ára a repülőtéren 20€, a gate-nél 25 - tájékoztatott kérdésre a Wizz kommunikációs csapata, miután a neten közzétett díjtáblázatokban nem látttam a 20 kg-os bőrön reptéri díját. TEHÁT FIGYELJ! A 20 kilós bőrönd díja a repülőtéren 60 EUR!!!

Ha Budapestről indulsz, ezen felül vélhetően megsarcol valamivel a földi kiszolgáló is, itt egy érdekes cikk arról, mivel ügyeskednek, hogy több pénzt húzzanak le az utasokról, mint amennyi a Wizz szabályzatában le van írva. Az alábbi videó pedig a szabályokról szól, magyarul nem értőknek is elmeséli, amit eddig olvashattál. 

A WizzAir repülőjegyek megvásárlásában tehát nincs benne annak a kézipoggyásznak a szállítása, amit a köznyelv kézipoggyászként ismer. Csak egy kb. feleakkora csomagot vihetsz díjmentesen. A Ryanair szinte csutkára ugyanezt a szabályt vezeti be november 1-től., csak náluk két centivel nagyobb lehet az egyik oldala a kézimotyónak (42X20X30 cm). A WizzAir ugyanakkor mégis egy kicsit drágább lesz, mint a Ryanair, mert az íreknél ugyanannyiba kerül a PRIO, mint a Wizz-nél, de FIX áras. A Wizz-nél pedig a 10 eurós ár a legkisebb távolságokon érvényes, a hosszabb járatokon drágább.

Ami a kisméretű kézi árát illeti, a Wizz a legrövidebb járatokon egy euróval olcsóbb (8 EUR vs. 7 EUR) de sajnos itt is igaz, hogy a Wizz-nél csak alapár a 7 euró, a hosszabb járatokon magasabb díjak érvényesek. Amúgy nem is teljesen triviális, melyik célállomásra melyik ár érvényes, csak a foglalás során derül ki. 

Ezzel a változtatással a WizzAir lényegében, visszatér ahhoz a csomagszabályzathoz, mint amit 2017 november elsején megszüntetett. Hogy miért szüntette meg, arra nincs valódi válasz, üzemeltetési indokokat citáltak, de amilyen káosz ezután következett, abból az derül ki, hogy ezt csak mondták. Az igazi okot nem tudjuk.

De a lényeg: ugyanúgy csak a kis motyót viheted fel ingyen a gépre, a gurulósért már fizetned kell. A régi rendszerben csak ezért fizettél, most pedig priority-nek hívják a nagyméretű kézipoggyászt. Amihez kapsz elsőbbségi beszállást és elsőbbségi check-in-t is, pár száz forinttal többet fizetsz, mint anno, cserébe viszont megszűnt az elsőbbségi beszállásnak hívott szolgáltatás elsőbbségi beszállítás jellege.

Mert ugye semmiképpen nem nevezhetjük elsőbbségi beszállásnak azt a szolgáltatást, amit rajtad kívül még 40-60 másik utas is megvásárolt. Vagyis, nevezhetjük annak, csak éppen nem az, hiszen a vége mindenképp az, hogy sorban fogsz állni. Nem keveset.  

 Ez a rendszer sokkal átláthatóbb és nagyvonalúbb is azokkal, akik kifizetik a priority-t. Hiszen cirka tíz euróért vihetsz egy kis hátizsákot és egy gurulós kézit. Korábban ezt a kettőt egyszerre akkor sem vihetted fel, ha fizettél a nagy kéziért. A tavaly óta tartó utasszívatós káoszban meg lényegében nem tudtad megjósolni, mi történik veled. 

Akinek fontos az ideje és nem szeretne csomagra várni az érkezési repülőtéren, mindenképp vegye meg a PRIORTY-t. Most már csak arra kéne kitalálni egy szolgáltatást, mit tegyen az, aki tényleg nem szeretne sorban állni a beszállításnál. Fanyar humorral csak azt tudom tanácsolni, szálljon fel legutolsóként a repülőre. Ebben van némi kockázat, de legalább adrenalinra már nincs szükség. (VICC VOLT, NE VEGYÉTEK KOMOLYAN!)

komment

KLM-vezér: a digitális fejlesztések hozzák a sikereket

2018. október 03. 12:30 - frequentflyer

interjú a törzsutasprogramról, a fapados versenyről és a csomagkáoszról

21037278_0e97d0f680d55ab1b28b48bc15a882c3_o.jpg

 Digitális fejlesztésekkel versenyez a KLM a fapadosokkal, ugyanakkor a transzatlanti útvonalakon nem tekintik komoly versenytársnak a diszkont légitársaságokat – mondta az Egek Ura Blognak – Pieter Elbers, a KLM Holland Királyi Légitársaság vezérigazgatója, aki magyarországi vizitje alkalmával adott interjút az Egek Ura Blognak. A kék gépekkel repülő légitársaság a fialatokra koncentrál, ennek megfelelően alakítja a digitális fejlesztéseit, például lassan megoldják, hogy minden social platformon be lehessen csekkolni a járatokra. (Fotó: Szilágyi Anna / Index.hu)

- Minden hagyományos légitársaság bevezette a fizetős feladott poggyásszal járó tarifákat, ennek egyik következménye, hogy a fedélzeten rendre megtelnek a poggyásztartók. Néhány napja az Air France párizsi járatán volt alkalmam végignézni, ahogy a személyzet küzd a csomagok elhelyezésével, végül egy csomó bőrönd a csomagtérben kötött ki, s összeszedtünk vagy 20 perc késést. Hogyan lehet megelőzni az ilyen szituációkat?  

Nagyon fontosnak tartom, hogy van olyan árunk, amely feladott csomag nélküli, de az is igaz, hogy meg kell értenünk: ez automatikusan több kézipoggyászt eredményez. Nagyon fontos, hogy a földi személyzet és az utaskísérőink is tiszta és világos protokollok szerint járjanak el, de még fontosabb, hogy az utasok felé teljesen világos és egyértelmű szabályokat kommunikáljunk.

Kihasználjuk az okostelefonok erejét is, amely minden utasunknál ott van. Egy kiterjesztett valóság alapú alkalmazás segítségével, elegendő a kamera elé tenni a bőröndjét, s pillanatok alatt el tudja dönteni bármelyik utasunk, hogy például a csomagja megfelel-e a szabályoknak. Ez az ellenőrzés csak egy mozdulat a KLM új applikációja segítségével. Ha az utasnak a telefonja megmondja, hogy nem megfelelő a csomag, már nem éri meglepetésként, amikor a személyzetünk figyelmezteti erre. 

apple-augmented-reality.jpg

- Kívülről úgy tűnik, mintha a hagyományos légitársaságok versenyeznének a diszkont cégekkel, de mintha azok mindent hatékonyabban csinálnának.

Sok területen versenyzünk velük, és még több területen előrébb járunk. Költséget csökkentünk, új tarifákat vezetünk be, bevezettük az egyirányú árazást – ezekben követjük a feltörekvő cégeket. Ugyanakkor a hálózatunk fejlesztésében, vagy éppen a törzsutasprogramunk testre szabásában az egész iparág előtt járunk, s ez a helyzet a digitális fejlesztésekkel. Én személy szerint hiszek abban, hogy az okostelefonok és a mesterséges intelligencia által sokkal rugalmasabb jobb minőségű szolgáltatásokat nyújthatunk. 

- Ugyanakkor a diszkontok is mennek önök után, például elkezdték átrepülni az óceánt Amerika felé. Még ha nem is fillérekért teszik, beégették az emberek fejébe, hogy a low-cost olcsó.  

Mi pedig azt mondjuk, hogy ha az emberek 8-10-12 órát repülnek, igénylik a minőségi szolgáltatásokat, az ételt, a kiszolgálást, és a nagyobb teret biztosító repülőgépeket. Nem utolsó sorban pedig, hogy olyan repülőterekre érkezzenek, amelyek be vannak kötve egy város közlekedésébe, vagy ahonnan tovább tudnak utazni.

- Említette az új járatokat és a hálózatfejlesztést? Milyen célállomásokra bővítenek a régióban és terveznek-e ötödik Budapesti járatot? 

Split és Gdansk nagyon jól teljesítenek, rendkívül népszerűek. Ha kitekintünk a régióból, Las Vegas-t említeném, ahová rövidesen egy átszállással tudjuk eljuttatni a budapestieket is, méghozzá a legmodernebb Dreamliner repülőgépeinkkel. Ami az Amszterdam-Budapest útvonalat illeti, figyeljük a forgalom fejlődését, s látjuk, hogy a piac már igényli az ötödik járatot. A megfelelő időben lépni fogunk. 99 éve létezik a KLM, 89 éve repülünk Budapestre, elég tapasztalatunk van ahhoz, hogy a legjobb időben lépjünk.

- Kanyarodjunk vissza a digitális fejlesztésekre. Értem, hogy ez egy divatos irány, de bevételt is hozhat?

Egyértelműen! De ami a legfontosabb, hogy csak akkor maradhatunk a piacon sikeresek, ha alkalmazkodunk az utasok igényeihez, különös tekintettel a fiatal utasokra. A KLM Facebook-ja a mesterséges intelligencia segítségével egy csomó kérdést ma már emberi közreműködés nélkül, gyorsan és hatékonyan válaszol meg. A fiataloknak sem sorban állni nem szeretnek, sem az ügyfélszolgálatosra várni. És mivel már az emailt is alig használják, a WhatsApp, a Facebook, vagy épp a kínai weChat platformokon is be tudnak csekkolni a járatainkra. Egy éve van már WhatsApp accountunk és ma már naponta 10 ezer automatikusan generált üzenetet, például beszállókártyákat is adnak ki ugyanezen felületeken. A KLM-et  hetente 180 ezer alkalommal említik a közösségi médiában és kb. 35 000 ügyet bonyolít  bonyolít le a közösségi média felületein, ennek felét már mesterséges intelligencia segítségével.

1920_boardingpasswhatsapp957x412v1.jpg

A folyamatosan tanuló mesterséges intelligencia a jövőben még fontosabb lesz az értékesítés során.

- Apropó, értékesítés: melyik kiegészítő szolgáltatásuk hozza a legtöbb bevételt?

Egyértelműen a székfoglalás. Az utasaink nagyon nagy része hajlandó a zsebébe nyúlni azért, hogy ott ülhessen, ahol ős szeretne?

Mi a helyzet a wifivel? Mintha az iparág Európai része fényéves lemaradásban lenne Amerikához képest? Pedig én minden járaton kifizetném az árát és biztos vagyok benne, hogy nem vagyok ezzel egyedül.

A Dreamlinereken van wifi, a többi gépünkön is fejleszteni fogunk. Európában a műholdas hálózat minősége elmarad az amerikaitól és a költségei is magasabbak, ezért hiába a fogyasztói igények, nem tudunk olyan gyorsan reagálni. De igen, egyetértek: a fedélzeti wifi nagyon fontos irány minden légitársaságnak, minden régióban.

- Törzsutasprogramjukat nemrég alakították át átállva a bevétel alapú pontgyűjtésre. S ahogy átnéztem a változásokat, elmondhatom: sokkal többet kell költenem a jövőben, hogy megtartsam az aranykártyámat. Igazságosnak tartja, hogy a hűséges utasaikat ösztönözzék még nagyobb költésre? Nem vesztik el értéküket az átalakított programok?

A régi rendszerben, ha vett egy transzatlanti jegyet, gyűjthetett pár ezer mérföldet, de akár nyolcezret is. Ha vett egy drága európai jegyet, akkor sem gyűjtött sokkal többet, mint 750 vagy ezer mérföld. Szerintünk ennél igazságosabb a bevétel alapú rendszer.

Ami pedig az értéket illeti, szerintem az is komoly érték, hogy valaki már az első utazás után is kaphat valódi előnyt. Mert a bónuszjegyek árát részlegesen ki lehet fizetni mérföldekkel, lehet a mérföldekét lounge-belépőt vásárolni, és még sorolhatnám. E téren is a fiatalok szokásaira kell figyelni, akik nem akarnak éveket várni arra, hogy kapjanak valamit a törzsutasprogramoktól. Azonnal szeretnék élvezni az előnyöket, nem gyűjtik évekig a pontokat, hogy kapjanak egy ingyenjegyet. 

- Körülbelül két éve, amikor azok a pletykák szárnyra keltek, hogy az AF/KLM egyik akvizíciós célpontja a Wizz Air, Váradi József vezérigazgató interjút adott egy holland lapnak. Ebben azt kifogásolta, hogy a holland állam támogatja a KLM-et, s azt is mondta, hogy a cégértékek alapján nem az a kérdés, hogy az AF/KLM megveszi-e a Wizzair-t, hanem épp fordítva. A Wizz mikor veszi meg az AF/KLM-et?

Ez az utolsó kérdése, ugye? (nevet)

Egy dolog biztos: nincs Európában légitársaság amely függetlenebb lenne az államtól, mint a KLM. Ami a pedig a kérdés lényegét illeti, sok vezető helyesen látja, hogy Európában még erős konszolidációs folyamat következik, s csak a nagy és erős cégek maradnak versenyben. Mi ezt a KLM-nél már a diszkont légitársaságok kora előtt felismertük: 2004-ben egyesült az Air France és a KLM egy közös holdingba, idejekorán felismerve az idők szavát, s az iparág erős, fenntartható cégét hozva létre, amely még hosszú ideig az európai gazdaság fő támasza lesz.

komment

Kinek ciki, hogy 45 percet kell sorbanállni egy burgerért?

2018. szeptember 29. 15:10 - frequentflyer

Budapesten nem csak a zsúfoltság a probléma

Időről időre vissza kell térnünk a ciki reptéri dolgokra, lett légyen az bármelyik repülőterén a világnak. Sajnálatos módon a budapesti Lisztferihegyen újra egyre több mindent kell szóvá tennem, pedig amikor a SkyCourt-ot felavatták, olyan ígéretesnek indult az egész. 

Jó, tudom, hogy a repülőtér nagyon zsúfolt. Évi tizenötmillió utassal ez a repülőtér túl van a kapacitása határán, s tudom, hogy öröm is van, hogy megnyílt a B-móló a szuperterhelt 2B terminálon, ahol így valamennyit enyhül a tumultus, de vannak olyan dolgok is, amire nem magyarázat a zsúfoltság. Vannak dolgok, amelyek azért tartoznak az extra ciki kategóriába, mert jól láthatóan színtiszta nemtörődömség, fantáziátlanság vagy épp lustaság az oka, és ez biztos, mert nagyon egyszerűen orvosolható szépséghibákról van szó. Itt van például ez. 45 perc egy drága Burger King burgerért sok? Hát attól függ, honnan nézzük. Ha imádsz a bőrönddel sorban állni, akkor azt kérdezed, miért nem egy óra? Ha fontos az időd és a gépindulás előtt bedobnál egy burgert, akkor pedig tajtékzol, amikor ezt látod:bud_bk.jpg

Aki ezt a képet készítette nekem ma, azaz szombaton kora délután, már 20 perce állt sorba egy hamburgerért. És még láthatóan legalább 25 van neki hátra, mert ekkora sornál EGY, azaz egyetlen EGY kassza dolgozik. Három órával korábban mentek ki a Wizz Malagába tartó járatához, de jó eséllyel ennyi idő sem lesz elég arra, hogy a gyerekek megkapják a kedvenc hamburgerüket. 

Mondhatjátok, hogy megérdemli, aki a Burger King kajájával a gyomrában akar repülőre szállni, de ez magánügy, aki ezt szereti, annak ez a fontos. Meg aztán, a repülőtéren ez van. De én inkább azt mondom, hogy a Burger King egyetlen fillért sem érdemelne, mert annak, hogy ekkora forgalom mellett egy kassza működik, annak csak két oka lehet: hogy magasról tesznek a vendégeikre, azaz az utasokra, vagy igazából nem is akarnak pénzt keresni. (Nyilván lehet munkaerőhiánnyal is magyarázni, de ez csak elkenése a dolognak, még szombat délutánra is lehet kasszást találni Pesten, nem olyan nagy kaland.) 

És innen kérdezem a Budapest Airport illetékeseit, hogy szerintük ez rendben van? Szerintük ez színvonal? Nem kellene szólni a bérlőjüknek, hogy szolgáltasson esetleg európai színvonalnak megfelelően itt Európa közepén? 

 

 

 

 

 

komment

Akkora a verseny Anglia felé, hogy a fal adja a másikat!

2018. szeptember 09. 15:04 - frequentflyer

London Southend és Manchester az EasyJet kínálatában

ezy_sen.jpg

London Southend és Manchester felé indít járatokat az Easyjet BUDapestről, hétfőn és pénteken! Az új londoni célállomásról csak annyit, hogy tavaly május előtt, mielőtt a FlyBe járatot indított volna ide, azt sem tudtuk, hogy van ilyen reptér. Ma meg már elmondhatjuk, hogy november másodikától két járat is lesz, e Londonhoz elég közel eső légikikötőbe. Akik az Egyesült Királyság délkeleti csücskében laknak, azoknak ez a járat jó választás, valamint azoknak is, akik szeretik a kényelmes reptereket. Southend on Sea (SEN) repterén ugyanis elég könnyedén megy minden reptéri procedúra, az ember leszállás után öt perc alatt már a terminál előtt bogarászhatja, hogy jut be a városba. A megfejtés: vonattal, és gyorsan. 

ez_sen.jpg

Kelet-Magyarországiak figyelem! A Ryanair 2019 április másodikától Kassáról is repül London Southend on Sea reptérre! Miskolc, Tokaj és Szabolcs vonzáskörzetében ez egy nagyon jó eljutási lehetőség lesz London felé!

Az Easyjet beindul Manchesterbe is, s különösen érdekes, hogy a narancssárgák egy olyan régióba indítanak járatot, amely elég jól ellátott Pestről, ezen az útvonalon ők lesznek a negyedik versenyző! (Jet2, Ryanair, valamint a Wizz Liverpool-ba repül.) Az Easy-jegyek egyelőre olcsók, reméljük az extra kapacitás kicsit letöri a jegyárakat, amelyek Manchester felé elég magasak, amúgy. 

Egészen döbbenetes, hogyan változik a világ: amikor 2010-ben ezt a blogot elkezdtem írni, biztosan hülyének néztem volna azt, aki azt mondja nekem. 2018-ben több, mint napi tíz járat köti össze Londont és Budapestet. Na de, hogy több angliai város felé is komoly verseny legyen a piacon? Na, azt nem gondoltam volna. 

Ne feledjétek, hogy a LOT Lengyel légitársaság London City repülőtérre repül feburár 18.tól.

Tehát ha most megnézzük, Heathrow, Gatwick, City, Luton és Stansted, és még Southend is a kínálatban lesz.

london.jpg Ez már választék. Olyan, hogy akár meg is teheti az ember, hogy skippelje Lutont, amelynél undorítóbb hely nem nagyon van szerte Európában. Stansted dettó. 

Kíváncsi vagyok, merre fejlődik tovább a skóciai járatkínálat. Egy naponta induló Edinburgh-Budapest például jól állna az Easyjetnek. Na jó, heti három járat is elég lesz.   

komment

Fura telefont kaptál a Wizz ügyfélszolgálattól? - Itt a magyarázat!

2018. augusztus 27. 10:09 - frequentflyer

w6a3211.jpgVasárnap délután több forrásból is arról értesültem, hogy a WizzAir ügyfélszolgálatáról hívogatják a hétfői Eindhoven-i és római járat utasait, hogy lemondanának-e önként az utazásról. Mivel sokan nem voltak nyitottak az ötletre, az utasokat arról tájékoztatták, hogy több utas van a járatra könyvelve, mint férőhely a repülőgépen, ezért, ha nem lesz elegendő itthon maradó önkéntes, sorsolással döntik majd el, ki marad le a repülőről.

Volt, akinek teljes visszatérítést, vagy a jegyár 120%-ának jóváírását ajánlották fel a Wizz-számlán.

Az infók hallatán azonnal megkérdeztem a légitársaságot, mi az intézkedés oka, mely járatok érintettek és pontosan mit ajánlanak a kényszerből lemaradóknak, a válasz ma reggel érkezett meg. E szerint egy Airbus A321-es gépük technikai hibája miatt tegnap arra készült a légitársaság, hogy negyven székkel kisebb kapacitású A320-asokkal repülik le a meghibásodott gép mai műsorát, de végül a repülőt sikerült megjavítani és maradt az eredeti menetrend. 

"Technikai okok miatt több hétfői (2018. augusztus 27.) járatát az eredetileg tervezett Airbus A321-es repülőgép helyett  Airbus A320-as repülőgéppel tervezte üzemeltetni a légitársaság. Az A320-as repülőgép kisebb befogadóképessége miatt kereste meg a Wizz Air az utasokat, hogy olyan önkénteseket keressen, akik vállalják, hogy az eredeti időpont helyett egy későbbi járattal utaznak. A Wizz Air szakemberei időközben megoldották a technikai problémát és végül az érintett járatok az eredeti terveknek megfelelően Airbus A321-es repülőgéppel menetrend szerint indultak/indulnak útnak. A Wizz Air elnézést kér minden érintett utastól az esetleges kellemetlenségekért, de a légitársaság számára az utasok, a személyzet és a repülőgépek biztonsága első számú prioritás. Köszönjük utasaink megértését, rugalmasságát.” - írta a WizzAir az Egek Ura Blognak küldött válaszában. 

Az eset kapcsán két dolgot érdemes megjegyezni: 

- egyrészt, a WizzAir előrelátását, hogy megpróbáltak előre felkészülni a helyzetre, s nem a járat előtt próbálták elintézni, hogyan marad itthon 40 utas, mert ez a repülőtéren jókora felháborodást váltott volna ki, ami a járat jelentős késését eredményezte volna. 

- másrészt azt is, hogy a WizzAir flottájának mérete, s azon belül az A321-esek növekvő száma immár megköveteli, hogy a légitársaság ne csak A320-as tartalékgépet tartson készenlétben, de A321-est is. 

- az önkéntes maradás egyébként teljesen elfogadott rutin a légiközlekedésben, Európa nagyobb repülőterein mindennapos dolog, hogy a légitársaságok önkénteseket keresnek, akik hajlandóak később elutazni. Igaz, náluk az önkénteseket 150-300 euró készpénz, étel- és italutalvány, szükség esetén pedig szállással kompenzálják. 

- ha valaki hasonló helyzetben lemarad a járatról, a vonatkozó EU-jogszabályok értelmében automatikusan jár neki 250 euró kompenzáció. 

ujhelyi_istvan.jpgAz ilyen esetek kezelését is szabályozná az az önkéntes csatlakozáson alapuló, készülő etikai kódex, amelyet egy magyar politikus, Újhelyi István EP-képviselő kezdeményezett, s amelynek elkészítésében az EGEK URA BLOG valamint a Fapadosinfo Blog is részt vesz szakértőként. A cél első körben egy olyan uniós etikai kódex elfogadtatása a légitársaságokkal és repterekkel, amely azokban a helyzetekben is védi az utasokat, amelyeket a jelenlegi uniós szabályozás nem képes kezelni. Az ötletgazda Ujhelyi István EP-képviselő, a Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottság alelnöke, ő tolja majd az ügyet Brüsszelben. Ha van javaslatod, küldd el a Facebook-oldalunkon keresztül. De írj akkor is, ha hasonló helyzetbe kerültél!

komment

STILLPROUD: 66 font kedvezmény a British Airways jegyekre

2018. július 13. 11:31 - frequentflyer

Ilyen, amikor a britek büszkék a futballista fiaikra

STILLPROUD - ezt a kedvezménykód 66 font, mintegy 24 ezer forint kedvezményt ér neked egy British Airways longhaul jegy vásárlásakor, július 14.-ig, ha

- executive club tag vagy, vagy regisztrálsz itt 

- Londonból induló járatra érvényesíted a kedvezményt. 

Vagyis, a BUD - LON jegyet külön kell megvenned. Utazni jövő júniusig lehet, a jegynek 300 fontnál drágábbnak kell lennie, és semmilyen codeshare járatra nem érvényes, vagyis, minden a foglalásban lévő járatnak British Airways géppel kell repülnie. 

komment

Szauna, wellnesz, koktélbár - új Air France lounge nyílt Párizs CDG-n

2018. július 13. 11:08 - frequentflyer

Július 14.-én 14% kedvezményt ad az AF az online foglalásokra

varo_nyito.jpgSzaunával, wellnesz-részleggel, fullos gyerektérrel, exkluzív koktélbárral és gourmet étteremmel kényezteti prémium utasait az Air France a párizsi Charles de Gaulle repülőtéren (CDG).  A párizsi repülőtér fejlesztéséről két évvel ezelőtt írtam és örömmel tölt el, hogy nem hagyták abba a munkát, sőt! Egyre többet fejleszt a repülőtér üzemeltetője, közösen az Air France-szal, s ez nagyon komoly változásokat hoz a repülőtéren, amelyik az EU egyik legfontosabb légiközlekedési csomópontja. És amely az egyik legrégibb is, ilyenformán tehát van honnan indulni a modernizációs programnak, amely, mint most látható, kiválóan halad.

Az új, több mint 3000 négyzetméteres váróban a 2E terminál - innen indul a legtöbb hosszútávú Air France járat - L részlegében és egészen elképesztő menő lett. Már alig várom, hogy decemberben kipróbáljam magam is! Ugye a váróba az Air France / KLM Flying Blue, Sky Team légitársaságok arany és platina törzsutasai ingyen léphetnek be akkor is, ha turista osztályon utaznak, a belépés a business és first utasoknak ingyenes akkor is, ha nem törzsutasok és ha valaki az AF premium economy jeggyel utazik, befizetheti magát cirka 25 euró ellenében. 

Az exkluzív váróban 550 négyzetméteren alakítottak ki wellness részleget, ahol az utasok kényelmesen lazíthatnak a nyugágyakon, egészséges, méregtelenítő ételeket és italokat fogyaszthatnak, valamint igénybe vehetik a privát szaunákat és a luxus masszázs zuhanyzókat is.

spa_clarins_salon_business_l_air_france.jpg

Kialakítottak egy „Le Petit Salon” részleget is, ahol a nyugalom érdekében tilos a mobiltelefonok és egyéb elektronikai eszközök használata. Gyanítom ez a rész lesz a legkevésbé elfoglalt. Nem úgy a gyermekrészé, amelyre komoly hangsúlyt fektetett az Air France, mert egyre több szülő utazik gyerekkel business-en. Az exkluzív váró 4-12 éves gyerekeknek fenntartott játszó szobájában a gyerekeknek tévék, tabletek, Sony Playstationok,  érintőképernyős játékasztalok foci és wifi gondoskodik a fiatalok szórakoztatásáról. gyerekva_ro.jpg

A LeBalcon részben kialakítottak egy igazi franciás koktélbárt. A híres francia tervező, Mathieu Lehanneur tervezte részben az íves, tükörbetétes plafonjától már alkohol nélkül is elvarázsolódik az ember, de minden este 7 órától 9 óráig a párizsi Hotel Lancaster vezető bartendere kreálta koktélokat kevernek az utasoknak, méghozzá olyanokat, amelyeket kizárólag az Air France számára kreált a bartender. 

koktelbar.jpg
Az Air France januárban mutatta be új, több mint 3000 négyzetméteres és 540 ülőhelyes Business Lounge-ját a párizsi Charles de Gaulle reptéren. A várótermet úgy alakították ki, hogy ott az utasok maximálisan kikapcsolódhassanak: a hatalmas wellness részlegtől kezdve a gyerekek játszószobáján át az exkluzív koktél- és ételkínálatig mindent megtalálhatnak benne azok, akik a repülés előtti időt kényelemben szeretnék eltölteni. Az új üzleti váróban eddig több mint 200 ezer ember fordult meg.

Az Air France új Business Lounge-ját úgy alakította ki, hogy az ötvözze a barátságos kényelmet az eleganciával. A váró központi részén található a gyönyörű „Le Balcon” rész, amelyet a híres francia tervező, Mathieu Lehanneur tervezett, és amelynek íves, tükörbetétes plafonjától az ember már a várakozás közben a fellegekben érezheti magát.balcon.jpg
A koktélválasztékban ott vannak a következők: 


· Un air de Paris: koktélkülönlegesség, amely a pezsgőt ötvözi narancslikőrrel, konyakkal és néhány csepp citrommal


A hónap „Úticél” koktélja, amelyet az Air France egy legendás desztinációja inspirált és természetesen van jó pár alkoholmentes mocktail, amely Franciaország ikonikus hozzávalóit tartalmazza. A koktélínyencségek mellett egyedi finomságokat találhatnak az utasok a bár „Gourmet Table” részén.

gourmet.jpg

JÚLIUS 14.-e alkalmából 14% kedvezményt kapsz az Air France-tól, ha a www.airfrance.com-on foglalsz hozzú távú repjegyet a következő kóddal: 14JULY730  (Csak akkor tudod kihasználni a kódot, ha magyarra állítod be az AF oldalt.

Budapestről kell indulnod, a járatot az Air France vagy a KLM kell, hogy üzemeltesse, csak turista osztályú jegyre érvényes a kedvezmény, illetve az illetékek és pótdíjak nélküli nettó árnak el kell érnie a 47.800 forintot. A kedvezményt az első kétszáz utas kapja meg, július 16-ig lehet foglalni, a jegyet pedig 2019.március 31.-ig kell leutazni. 

komment

Emberségből jeles: a JetBlue crew oxigénmaszkkal mentette meg Darcy életét

2018. július 10. 20:59 - frequentflyer

Figyelj oda, ha négylábúval utazol!

Elfogult, érzelmekkel teli poszt következik, mert kutyás vagyok, a legrosszabb fajtából. Rettentően felbőszít, ha rosszul bánnak a kis barátainkkal, és nagyon meghat, amikor rajtuk segítenek.

36630530_2110730212500688_4061643511177412608_n.jpg

Ő Darcy, akit a Jetblue utaskísérője mentett meg azzal, hogy eszébe jutott: a repülő oxigénpalackja jelentheti neki az életet. Nem biztos, hogy szabályosan járt el a crew, de ember volt a talpán. Jó lelkű ember. Az eset a JetBlue egyik járatán történt, két rátermett utaskísérő ezúttal egy négylábú utason segített. Maszkkal mentették meg egy kis francia bulldog életét. A sztorit elolvashatod eredetiben a face-n, ha nem olvastad volna valamelyik bulvárlapban, leírom röviden. 

Egy házaspár floridából tartott haza, három kutyussal, mint ahogy azt teszik immár húsz éve, amikor szezon végén átköltöznek Massachusetts-béli másik otthonukba. Nem flancolásból utaznak a kutyusokkal, vagy mert jobb dolgunk sincs, hanem mert, mint azt sok amerikai teszi, évente kétszer cuccolnak a téli lakból a nyári lakba és fordítva. Eddig nem volt bajuk az ebtársulattal, de a minap a repülőn a férj észrevette, hogy Darcy, a három éves francia bulldog kislány nagyon tolja ki a konténerből magát, zihál, meleg a teste - szóval látták rajta, hogy nincs jól. 

Darcy nemhogy kutyául érezte magát, az nem is kifejezés, hamar kiderült, hogy nagy a baj. A gazdái kivették a hordozóból, de mivel semmivel nem lett jobb, már-már ők is pánikba estek. Látták, hogy kékül a kutyus, a nyálkahártyáin tisztán látszott, hogy oxigénhiányos állapotba került. És itt jött az utaskísérők embersége. 

Először még udvariasan figyelmeztették a párt, hogy a légitársaság szabályai szerint a kutyusnak a hordozóban a helye. De amikor kiderült, hogy Darcy cudarul van, előbb jeget hoztak neki, hogy megpróbálják lehűteni a testét, majd jött a másik crew, egy oxygénpalackkal és a maszkkal, annyit mondott, hogy: "Azt hiszem, ez segíteni fog". A gazdi a pánikba esett, levegőért és életéért küzdő kutyus orrára tette a maszkot, kinyitották az oxigént és néhány pillanat múlva az eb elkezdett reagálni a külvilágra. Pár perccel később pedig már a maszkot sem igényelte. Ahogy levegője lett, már megnyugtatta a gazdája érintése. Emlékezetes nap volt ez mindannyiuknak. Szegény francia bulldog amúgy sokszor a földön sem tud jól lélegezni a rövid orra miatt, hát még amikor ideges, meg amúgy is kevesebb az oxygén a levegőben a túlnyomás miatt.36747081_2110730252500684_5487136959082004480_n.jpg

Renaud Spencer és Diane Asher utaskísérők jelesre vizsgáztak emberségből. Darcy gazdái azt írták a légitársaságnak, hogy eddig is szerették a JetBlue-t a fedélzeti tévé, a jó lábhely és a korrekt fedélzeti színvonal miatt, ami megkönnyíti az utazásukat, de ahogy mondták, most eggyel több okuk van arra, hogy köszönetet mondjanak. A JetBlue pedig azt üzente a világnak, hogy 

minden utasunk élete és biztonsága kiemelten fontos számunkra. Függetlenül attól, hogy kettő vagy négy lába van

Hiper jó fej társaság. Tudom, hogy sok amerikai pont ennyire viszolyog a sztoritól, hogy kutyán használtak egy ember maszkot, és azt is tudom, hogy ez a maszk nem filléres dolog. DE olyan jó, hogy egyik sem volt szempont akkor, amikor cselekedni kellett!  

Hozzá kell azonban tenni, hogy annak aki kutyussal utazik a fedélzeten, roppant felkészültnek kell lenni. Ők a négy lábukkal és a kutya lelkükkel sosem fogják tudni, mi az a repülés. Sok hiperokos van köztük, aki megtanulja, hogy nem kell félnie, hozzászokik, rutin számára a repülés. De a gazdának nem lehet rutin! Mert nem tudod, hogy a kutyádnak mikor van rossz napja, vagy egy apró betegsége, amikor nem érzi komfortosan magát és a repülés már kibillenti az egyensúlyából. Ha rendszeresen repülsz a blökivel, konzultálj az állatorvossal és legyetek közösen felkészültek a repülőútra, kutya-egészségügyi értelemben is.

Ha tetszett ez az írás, kövess a Facebookon itt. Csak egy like és egy követés, és máris nem maradsz le a többi jó repülős sztoriról sem!

36807369_2110730259167350_9087014723651633152_n.jpg

komment
Címkék: kutya darcy jetblue

Tanuld meg ezt a típust: Airbus A220 - GALÉRIÁVAL

2018. július 10. 15:40 - frequentflyer

Egy típus, amit eddig sosem láttál a foglalások során

36967559_1890129681009312_3685408980252753920_o.jpgEgy teljesen új repülőgépnevet kell megtanulnod a jövőben, amilyen még sosem létezett: Airbus A220-100 és Airbus A220-300. Na jó, létezett, csak Bombardier CS100 és Bombardier CS-300 nevet viselte. Mostantól Airbus. Szép repülő, jó is. Persze nem új, ha a Swiss-szel repülsz rendszeresen, már ismerős lehet.

A kanadai Bombardier fejlesztését rekordidő alatt csapta a saját hóna alá az Airbus, miután a globális szereplők közötti verseny (Boeing, Embraer, Airbus) és a világkereskedelmi politikai húzások (Trump és a tervezett 300 százalékos vám) kikényszerítette a szitut. Nem mellesleg, az Airbus és a Bombardier egy olyan dealt hozott tető alá, amely mindenkinek jó, beleértve az utasokat is, az pedig más kérdés, hogy a piac visszaigazolja-e a terveket – vagyis, hosszú távon életképes marad-e a CSeries-ként indult és Airbus A220-szá vált program.

Először is a számról, annak érdekében, aki még nem jött volna rá. Ma ugye van az A320-as gépcsalád, s ez azért lett A220, hogy jelezze, szignifikánsan kisebb gépről van szó,

lévén ugye a 100-160 fős kategóriába hoztak be két modellt. És az Airbus-nak ez azért éri meg, mert eddig nem volt ebben a kis kategóriában olyan modellje, amellyel a légitársaságok kegyeiben járhattak volna.

Közbevetés: az Airbus A318 és a Boeing 737-600, amely a jelenlegi keskenytörzsűek legkisebb változata, 105-115 székkel, ma már egyáltalán nem gazdaságos. A B737-600-asnak a Malév volt a legnagyobb flottaüzemeltetője a maga hat gépével, az A318 pedig jószerivel csak az Air France-nál szolgál. Az A319 már sokkal gazdaságosabb, míg az A320 és A321 bajnok. De ezek már 180 -220 fő közötti kapacitást tudnak.

A Bombardier jól érzett rá a lehetőségre, amikor a CS100-as és a CS300-as fejlesztését megkezdte, de az értékesítéssel meggyűlt a bajuk. Hiszen jelenleg a Swiss, az Air Baltic és a Korean Air üzemelteti a típust, igaz nagy megelégedésre. Na és erre jött Trump, meg kereskedelmi politika, és erre jelent ma megoldást, hogy az A220-t akár az Airbus Alabama állam béli Mobile városában létesített összeszerelő üzemében is gyártani lehet.

2018. július 1-től a C Series típuscsalád marketingjére, értékesítésére és gyártására létrehozott vegyesvállalat, a CSALP (C Series Aircraft Limited Partnership) többségi tulajdonrésze az Airbushoz került, a Bombardier 31, az Investissement Québec (IQ) pedig 19%-os részesedést birtokol. A vállalat irányítása Kanadában marad, de az Airbus kezében lesz, a héttagú igazgatóságba négy tagot az európai gyártó ad, kettőt a Bombardier, egyet pedig Québec.

NA de nézzük, mit tud a gép. A-100-as változat kapacitása 100-135 fő, a-300-asé pedig 130-160 fő. Egyik oldalon három sor szék, a másik oldalon kettő. 18 és 19 inch széles székekkel kínálják, ami extra komfortot jelent az utasnak.

kabin3.jpg
Európából Izland, Grönland és a keleti szélekről Dubai is elérhető a kb 3000 mérföldes hatótávval, de még az Európából Oroszországba tartó útvonalakon is univerzálisan bevethetők, de amit leginkább tud ez a repülő, azok a kisebb forgalmú, kis távolságra lévő regionális útvonalak. Miért?

Ez a gép húsz perc alatt megfordítható egy reptéren, ezért naponta akár tíz járatot – öt oda-visszát – is le tud repülni. Az Air Baltic naponta 18 órát repül a géppel, ez pedig komolyan hozzájárul a légitársaság gazdaságos üzemeléséhez.

A légitársaságok az alacsony költségek és a takarékos repülő miatt kisebb kockázattal nyithatnak új útvonalakat, de ahogy az Airbus vezetői mondják, kisebb, regionális légitársaságok is kisebb kockázattal hozhatók létre erre a típusra – én teszem hozzá, hogy merjünk nagyot álmodni alapon.

kabin.jpg

kabin4.jpg

oldalkep.jpg

pilcsifulke.jpg

 pilcsifulke2.jpg

komment

LOT: Budapest - London City (LCY) reggel és este február 19.-től

2018. június 21. 16:32 - frequentflyer

Most már biztos, hogy a LOT beleszeretett Budapestbe

A LOT Lengyel légitársaság tovább bővíti járatait Budapestről és járatot indít London legközpontibb repülőterére, a városközponttól mindössze 9,6 kilométerre fekvő, és közvetlen metró-kapcsolattal rendelkező London City repülőtérre. A legtöbb napon napi két járattal, reggel és este repül a LOT, fantasztikus menetrenddel. Reggel hétkor indul Pestről a repülő reggel, majd negyed hatkor pedig délután. Visszafelé Londonból délelőtt negyed tízkor, száll fel és 12.45-kor landol Budapesten. Este 19.30-kor száll fel LCY-ből és 23.00-kor landol Budapesten. 

Mivel a LOT 15 perccel indulás előtt zárja a kapukat, London központjából egy hat órás indulással kényelmesen el lehet érni az esti gépet. Ez üzletembereknek és turistáknak is ideális, hiszen nem kell másfél-két vagy akár három órát utazni a nagy repterekre, fél óra alatt kiér az ember. Már csak a jegyár a kérdés.

aerial_view_of_london_city_airport_2007.jpgA London City repülőtéren érvényes zajvédelmi előírások, a futópálya hossza és egyéb helyi repülési sajátosságok miatt - úgyis, mint a viszonylag meredek, 5.5 fokos megközelítési szög - a fapadosok által használt Boeing 737 és Airbus A320 gépcsalád szóba sem jöhet ezen a repülőtéren, ezért a LOT is vadonatúj Embraer E-190 gépeket vásárol a járatok teljesítéséhez. Varsóból is repülnek Cityre, ezt a múlt héten jelentették be. A gépeken 106 utast tud szállítani a légitársaság. Ami mondjuk azt vetíti előre, hogy nem 26.000 forint lesz egy jegy....

De az sem szállhat el, hiszen jelenleg 16 repülő közlekedik London és Budapest között. Naponta 4 a Heathrow-ra, 4 a LUTON-ra, 3 a Stanstedre, 1 vagy 2 a Gatwickre és még a Southend on Sea (SEN) járatot is bele kell számolnunk. - A LOT az augusztus elsején nyíló új B-utasmólóról fog indulni, amely a Schengenen kívüli járatokat szolgálja majd ki - csinált kedvet a járathoz Kam Jandu, a Budapest Airport vezérigazgató-helyettese. Rafal Milczarski LOT-vezér pedig azt emelte ki, hogy az üzleti élet szereplőinek lesz kiváló lehetőség ez a járat.NEm utolsó sorban pedig azt, hogy milyen jó és kooperatív az együttműködés a Budapest Airport és a LOT lengyel légitársaság között. 

Emlékezetes, hogy a LOT heti négy New York-i és heti kettő Chicago-i járatot üzemeltet Budapestről Boeing 787-8 Dreamlinerekkel. A járatok nagyon jól mennek - mondta az Egek Ura Blognak nem is olyan rég a LOT vezérigazgatója, Rafal Milczarski.

Előrelépés, amely Magyarország gazdasági erejét és versenyképességét jelentős mértékben növelni tudja - így minősítette a járat bejelentését Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Az a tény, hogy Nagy-Britannia hamarosan elhagyja az Európai Uniót, jelentős mértékben befolyásolja az EU versenyképességét, de mindent el kell követni, hogy az Egyesült Királyság és Magyarország gazdasági kapcsolatai a lehető legintenzívebbek maradjanak. A versenyképességi szempontok között az eddigieknél is nagyobb jelentőségű az összeköttetések száma és minősége - méltatta a LOT szerepét Szijjártó miniszter.

NEm tudtam nem meghallani a sajtótájékoztatón Szijjártó miniszter azon mondatát, miszerint a LOT járatai segítenek ledolgozni az ország azon hátrányát, hogy már egy ideje nincs saját nemzeti légitársasága. Ez már csak azért is pikáns, mert Váradi József, a Wizzair vezérigazgatója, legutóbb 2017 május 5.-én, pont Szijjártó Péter társaságában jelentette ki sokadjára már, hogy a Wizz Air Magyarország de facto nemzeti légitársasága.   Uraim, majd lejátszhatják ezt a mérkőzést később... :)

15618276432_8c4a19b271_z.jpg

komment

Óriási hír: augusztustól három Qatar járat Dohába!

2018. június 13. 10:49 - frequentflyer

Hetente négyszer repül, kiváló átszállások Ciang Mai és Canberra, Sydney felé

Szignifikánsan növeli járatainak számát Budapestről a Qatar Airways:

Augusztus másodikától a nyári menetrendben hétfőn, kedden, csütörtökön és szombaton betesznek egy harmadik járatot a menetrendbe! A délután fél hatkor induló gép pedig augusztus elsejétől szélestörzsű, Airbus A330-as lesz, ez  típus marad a téli menetrendben.qrsuiteqatar.jpg

Hogy a harmadik napi járat marad-e télre, az még nem egyértelmű. Mindenesetre az új, Budapestről este tizenegykor, Dohából pedig délután fél négykor induló összeköttetés a Qatar Airways közlése szerint lehetővé teszi a Budapestre történő megnövekedett kereslet, illetve Dohán keresztül az Ázsia felé irányuló forgalom kiszolgálását. Vagyis, amit a közleményből érteni kell: nyáron olyan nagy a kereslet kelet felől Magyarországra, hogy megérte betenni a harmadik járatot.

Ami nekünk ebből jó, hogy Ciang May, Pattaya - ahová Dohából közvetlenül repül a Qatar, valamint Canberra és Sydney felé is jelentősen rövidülnek a csatlakozások, hiszen az új járat reggel 5.20-ra ér Dohába és a teljes reggeli hullámot el lehet vele érni. Canberra és Sydney felé egyébként hamarosan a légitársaság legújabb business osztálya, a szuperluxus Qsuite-tal fog közlekedni, amiről itt olvashatsz: 

“Útvonal-fejlesztési terveinkkel összhangban ez a döntés tovább növeli kapacitásunkat és így üzleti, illetve turista utasainknak is kedvező csatlakozási lehetőséget kínálhatunk számos ázsiai városba, mint például Chiang Mai, Krabi, Pattaya, illetve Canberra vagy Zanzibár és Dar-es-Salam.” - idézi a Qatar Airways közleménye Grisha Jenkovot, a légitársaság kelet-közép európai vezetőjét.

Az új járat menetrendje augusztus másodikától:

Doha (DOH) - Budapest (BUD): járatszám QR 197, indulás 15:30 érkezés 20:20 (H,K,CS,SZo)
Budapest (BUD) - Doha (DOH): járatszám QR 198, indulás 23:00 érkezés 05:20+1 (H,K,CS,SZo)

A Qatar Airways tavaly elvitte az "év légitársasága" címet, ötcsillagos minősítésű és fedélzeti szolgáltatásai nagyon jók. A business class pedig kiemelkedő. 200 géppel a világ öt kontinensének több mint 150 városába repülnek, a 2018-19-es szezonban olyan nyalánkságokat tartogatnak, mint a fülöp-szigeteki Cebu és Davao, Langkawi Malájziában, illetve Da Nang Vietnámban.qr330.jpg

komment