Minden, ami a repülésben prémium!

Egek Ura

Harminc sérült egy járaton? Te is lehetsz a következő!

2017. május 01. - frequentflyer

Igazából ez egy rövid post lenne, a címe pedig, hogy "MINDIG KAPCSOLD BE MAGAD". De mivel ritkán fordul elő, hogy egy repülős blogon szörnyű képeket mutatunk a fedélzetről, így mégis hosszabban írom le, hogy jobb félni, mint megijedni. Hogy a biztonsági tájékoztatóban nem valakinek a perverziója miatt mondják, hogy az övedet tartsd becsatolva, amikor csak lehet, mert bármikor előfordulhat olyan turbulencia, amit nem jeleznek előre. És nem is azért mondják be ezt, hogy a kedves utasok ne zavarják a személyzetet a járkálással.

Komolyan mondom, hogy legalább egyszer megéri végig a biztonsági tájékoztatót és átgondolni, mi miért van.  (Sajnos egy nagyon veszélyes tendencia, hogy ezeket a tájékoztatókat tömegek engedik el a fülük mellett, sőt, egyes fapados járatokon a személyzet finoman szólva is unottan, teljesen hasztalanul nyomja le a safety demot..) Nemrég arról írtam, miért fontos, hogy ha a gépet baj éri és menekülni kell, ne vidd a kézipoggyászodat.  Most turbulencia-ügyi bölcsesség következik. 

Szóval, a fenti videó azután készült, hogy az Aeroflot egyik Moszkva-Bangkok járata nemrég olyan heves turbulenciába került, amit a személyzet nem jelezhetett előre, így sokaknak a kórházban kezdődött - ért véget az el sem kezdődött - a thaiföldi vakáció. Több mint húsz ember sérült meg súlyosan a repülőn, amikor a landolás előtt negyven perccel beütött az armageddon. Így nézett ki a fedélzet, ahogy a videón látszik. Bizton mondom, ha van járat, amin nem szeretnél ott lenni, akkor ez az. Ilyenkor persze szól nagyot a sajtó, meg csodáról, és horrorról beszél mindenki, csak nem ártana eszünkbe vésni: ez a horror időnként természetszerűleg előfordul, miközben csodáról szó sincs, a repülőket úgy tervezték, hogy repüljenek, ennél durvább körülmények között is. Hát horror az persze van, mutatok pár képet. Borzalmasak, előre szólok!severturb.jpg

Ez a kép egy Avianca járaton készült, a személyzeten azért van nyakmerevítő, mert a nyakukon sérültek meg egy ultra heves turbulencia során, ilyenkor ez az eljárás mindaddig, amíg meg nem állapítják az orvosok kórházban, hogy a csigolyák sértetlenek. Amikor a személyzetre nézel, akkor néha jusson eszedbe, hogy ők akkor is dolgoznak, amikor már ráz a gép, s ha van egy előre nem jelzett turbulencia, akkor bizony ők vannak a legnagyobb veszélyben! Hiszen a száz kilónál is nehezebb kocsi, amiből osztják a kaját, nagyot tud csapni, amikor szabadesésbe megy át. Nézzünk még pár durva képet, aztán nézzük, mi is a heves turbulencia, ami ezt a pusztítást csinálja. severturb2.jpg

severturb3.jpg

Ennek a két lánynak az arcára minden rá van írva. A belső borítás illyen mértékű sérüléséhez is kellett extrém erőhatás. Ha már a stewiknak is ülniük kell, akkor kellemetlen percek (volt már olyan járatom, hogy órák) következnek, de ez még mindig jobb, mint az előző eset, mert ha a kapitány számít a rázós jelenségekre, akkor az azt jelenti, hogy kontrollálja a repülőt és az utasait is. Neked tehát nincs miért aggódnod. 

De sokszor a baj váratlanul jön. Egy heves turbulencia zuhanás - szokták mondani, és annyiban biztosan igaz, hogy a repülő hirtelen és gyorsan veszít a magasságából. A baj azonban nem ekkor van. Ekkor ugyanis minden nem rögzített tárgy, lebegni kezd (belülről úgy látszik, hogy felemelkedik), így az emberi test is.

A baj akkor van, amikor az összes lebegő tárgy visszahullik.

Hiszen visszatérnek azok az erőhatások, amelyek normálnak számítanak repülés közben, s mindez ráadásul olyan gyorsan történik, hogy esélyed sincs tudatosan kezelni a helyzetet. Csak másfél, két, vagy három méter magasságból ,hullanak a dolgok, de "szabadesésben". És ha történetesen egy emberrel fordul elő, akkor a test csak esik, kontrollálatlanul, neki a széknek, falnak, saroknak, stb. Ha van a közelében egy ételhordó kocsi, akkor annak, vagy azzal együtt. Ebből vannak a csúnya balesetek.Ha be vagy csatolva, akkor az öv megvédi a testi épséged. Ha nem, csak ülsz, kiemelkedsz a székből, majd visszaesel és már meg is van a baj.  Egy kis sérülésnek is lehet tragédia a vége, gondolj csak a nyakmerevítős lányokra! Odafent a súlyos sérüléseket nem mindig tudják ellátni, egy törött borda is okozhat komoly bajt. Tehát, ha egyébként is ülsz, vagy fekszel a business-en, mindig használd az öved!

Hogy értsd, mekkora dolog egy heves turbulencia, itt egy ábra. Egy kis rázkódás sokszor pár méter hirtelen magasságvesztést jelent. A heves pedig 30-60 vagy akár még több méter extrémebb veszteség, a másodperc törtrésze alatt...

turbulencia.jpg

Tényleg komoly: bárhol előfordulhat turbulencia, amit nem jeleznek a műszerek. Vannak olyan területei a földnek, ahol gyakrabban lehet számítani armageddonra: magas hegyek fölött, különösen a trópusokon, az Egyenlítő környékén, meleg tengerek fölött, Dél-Amerikában pedig szinte mindenütt... 

Egyetlen mozdulat, hogy a reptérről ne a kórházba kelljen menned....fastensetbelt.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://egekura.blog.hu/api/trackback/id/tr4112472353

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása